تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1393
سه عامل مهم افزایش آمار سرطان

  سه عامل مهم افزایش آمار سرطان

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اعلام اینکه نه تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نیز کاهش یافته است، تاکید کرد: دلایل کتمان سونامی سرطان در کشور، مواضع سیاسی و اجتماعی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مهر دکتر بهزاد رحمانی در خصوص رد ادعای سونامی سرطان در ایران از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: واقعیت این است که آمار سرطان در کشور بالا رفته است اما اینکه چرا گفته شده که سونامی سرطان در کشور نداریم، می تواند ناشی از مواضع سیاسی و اجتماعی باشد. در هر صورت، گفتن آمار سرطان در کشور، سیاه نمایی نیست بلکه واقع نمایی است.

وی با تایید این موضوع که مراکز معتبر برای ارائه آمار مستند از سرطان در کشور نداریم، تاکید کرد: تجربیات و مشاهدات روزمره پزشکان نشان می دهد که هم تعداد مبتلایان به سرطان در کشور بالا رفته و هم اینکه سن ابتلا به سرطان کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران ادامه داد: به طور مثال در مورد سرطان پستان عنوان می شد که نباید قبل از 30 سالگی به این سرطان فکر کرد. در حالی که خود بنده بیماری دارم که 21 سال سن دارد و مبتلا به سرطان پستان است. همچنین مواردی از ابتلا به سرطان مقعد(رکتوم) در سنین زیر 18 سال داشته ایم که نشان می دهد سن سرطان در کشور کاهش یافته است.

رحمانی ادامه داد: همچنین، خوشایند نبودن دلایل افزایش موارد ابتلا به سرطان در کشورمان، می تواند یکی دیگر از علل کتمان افزایش موارد ابتلا به سرطان در کشور باشد. داستان بنزین پتروشیمی، همان موضوعی است که به طور واضح روی وضعیت تنفسی افراد تاثیر گذاشته بود. بطوریکه در حال حاضر میزان مراجعات بیماران ریوی به مراکز درمانی، خیلی کمتر شده است.

به گفته وی، آلودگی آزبست در لنت ترمزهای غیر استاندارد، از دیگر دلایل افزایش موارد ابتلا به سرطان است.

رحمانی افزود: ما انتظار نداریم که عوارض این قبیل آلودگی ها همین فردا ظاهر شود. به عنوان مثال، فردی که به دنبال خلط خونی به پزشک مراجعه می کند، 3 تا 5 سال از ابتلای او به سرطان ریه گذشته است. همین طور فرد مبتلا به سرطان مری که با اولین لقمه ای که در گلو گیر می کند و به پزشک مراجعه می کند، 3 سال از بیماری او گذشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اعلام اینکه هر انسانی اگر 80 سال عمر کند، در طول عمرش هزار بار سرطان می گیرد، گفت: سیستم ایمنی بدن این سرطانها را کنترل می کند و هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، موارد ابتلا به سرطان افزایش می یابد. بنابراین، سیستم ایمنی بدن، بزرگترین نقش را در جلوگیری از ابتلا به سرطان دارد.

رحمانی از استرس به عنوان مهمترین عامل در تضعیف سیستم ایمنی بدن نام برد و افزود: متاسفانه استرس بسیار بالا در جامعه دیده می شود. علاوه بر آن، استفاده زیاد از افزودنی ها و نگهدارنده ها در مواد غذایی و همچنین آلودگی هوا، دست به دست هم داده اند و آمار ابتلا به سرطان در کشورمان را بالا برده اند.

وی از برگزاری نهمين كنگره ساليانه انجمن جراحان عمومي ايران، در روزهای دوم تا چهارم مهر ماه امسال در مرکز همایشهای رازی خبر داد و گفت: کنگره امسال با هدف نگرشي بر جراحي هاي كاربردي سرطانها برگزار خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه