تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 خرداد 1391
سیاهرگ تولید شده از سلول های بنیادی موجب زنده ماندن دختر 10 ساله شد.

  سیاهرگ تولید شده از سلول های بنیادی موجب زنده ماندن دختر 10 ساله شد.

پزشکان سوئد ی یک رگ خونی حیاتی مسدود شده دختری 10 ساله را با استفاده از سیاهرگ تولید شده در آزمایشگاه با استفاده ازسلولهای بنیادی خود او، جایگزین کردند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Reuters؛ این عمل پیوند موفق که امروزدر مجله پزشکی لانست گزارش شد، نشان دهنده پیشرفت های بیشتر در جستجوی راه هایی برای ساخت بخش های جدید بدن می باشد. این می تواند مسیری را بسوی پیوندهای مبتنی برسلول برای بیماران بای پس قلبی و دیالیزی که فاقد عروق خونی مناسب برای جراحی های جایگزینی هستند، بگشاید.

"Suchitra Sumitran-Holgersson" استاد زیست شناسی پیوند در دانشگاه گوتنبرگ گفت: "من بسیار خوش بین هستم که در آینده ای نزدیک قادرخواهیم بود هم سرخرگ و هم سیاهرگ قابل پیوند را در مقیاس بزرگ تولید کنیم. مزیت استفاده از بافت های رشد یافته از سلول های خود بیماراین است که هیچ خطر رد پیوندی وجود ندارد وازاین رو هیچ نیازی به مصرف مادام العمر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود ندارد.

چهارسال پیش، یک زن 30 ساله اولین باردر جهان پیوند نای مصنوعی ساخته شده از سلول های بنیادی خود را دریافت کرد و از آن پس پیوندهای دیگرنای انجام شد. این مورد اخیرمربوط به یک دختر جوان با انسداد ورید پورتال کبدی بود، که از طریق آن خون از روده ها و طحال به کبد تخلیه می شود و انسداد آن می تواند کشنده باشد.
گروهی ازمحققان دانشگاه گوتنبرگ ، 9 سانتی متر (3.5 اینچ) از رگ کشاله ران یک دهنده متوفی را جدا کرده وتمام سلولهای زنده آن را استخراج کردند، فقط یک داربست پروتئینی ازلوله رگ باقی ماند. سپس سلولهای بنیادی استخراج شده از مغز استخوان این دختر بر روی این داربست پروتئینی رگ تزریق گردید و دو هفته بعد به او پیوند زده شد. رگ های خونی جدید بلافاصله سبب ترمیم جریان طبیعی خون شدند، با این وجود پزشکان گفتند که پس از یک سال این رگ ها باریک شده و پیوند دومی از این سلول های بنیادی مورد نیاز بود.

Martin Birchall و George Hamilton از دانشگاه لندن در تفسیر این نتایج گفتند: پزشکان سوئدی این دختر جوان را از زخم های ناشی از برداشتن رگ از نواحی عمیق گردن یا پا و نیاز به پیوند کبد نجات دادند. اما آنها هشدار دادند این تکنیک در حال حاضر نیاز به بررسی های بالینی بیشتر دارد.

"Sumitran-Holgersson" گفت که تیم او در حال حاضر در حال ساده تر کردن این روش است و توانسته این سلول های بنیادی را ازخون بجای مغز استخوان بدست آورد. اوقصد دارد این روش را با استفاده ازسرخرگ ها نیز آزمایش کند.


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه