تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 بهمن 1393
مهار CDK6 مانع از عود مجدد لوکمیا می شود

  مهار CDK6 مانع از عود مجدد لوکمیا می شود

برخلاف پیشرفت های عظیم صورت گرفته در درمان سرطان، در بسیاری از بیماران هنوز بعد از درمان، علایمی از بیماری مشاهده می شود که به دلیل عاملی به نام سلول های بنیادی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه Vienna سرنخی را برای حل این مشکل ارائه داده است. در این مطالعه اخیر، محققین گزارش داده اند که کیناز چرخه سلولی به نام CDK6 برای فعال سازی سلول های بنیادی که مسئول لوکمیا هستند، لازم است.

سلول های بنیادی خون ساز به طور طبیعی غیر فعال و خاموش هستند. زمانی که سلول های خونی جدید مورد نیاز باشند این سلول ها شروع به تکثیر کرده و به سلول های خونی بالغ می شوند. اگر این فرایند در زمان نامناسب شروع شود، بیماری های خونی مانند لوکمیا ممکن است به دلیل سلول های بنیادی خون ساز ایجاد شوند.

این امر چالش بزرگی را در درمان لوکمیا ایجاد می کند: آن ها خاموش هستند و از حذف به وسیله سیستن ایمنی و یا درمان هایی مانند شیمی درمانی درامان هستند. سلول های بنیادی لوکمیک که پیوسته موجب عود بیماری در این بیماران می شوند، اغلب ممکن است تا چندین سال بعد از درمان موفق مجددا بروزکنند. با استفاده از سلول های بنیادی جداسازی شده از موش، محققین این دانشگاه به بررسی تفاوت های ممکن بین سلول های بنیادی لوکمیک و سلول های بنیادی سالم در بدن پرداخته اند. آن ها به نگاهی ویژه به عملکرد پروتئین CDK6 داشته اند که نقش آن در کنترل چرخه سلولی شناخته شده است. جالب است که CDK6 در تنظیم فعال سازی سلول های بنیادی لوکمیک و خون ساز نقش دارد که این عمل را با مهار فاکتور رونویسی Egr1 انجام می دهد. با از دست رفتن CDK6، Egr1 فعال می شود و مانع از تقسیم سلول های بنیادی می شود. با عمیق تر نگاه کردن به این فرایند درمی یابیم که مکانیسم زمانی فقط عمل می کند که سلول های بنیادی خون ساز تحت استرس قرار می گیرند و این در شرایط فیزیولوژیک اتفاق نمی افتد. با توجه به آن چه گفته شد: CDK6 کاملا برای این که سلول های بنیادی لوکمیک بیماری را القا کنند ضروری است اما در خون سازی طبیعی نقشی ندارد. بنابراین ما فرصت جدیدی برای هدف قرار دادن لوکمیا در اختیار داریم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه