تاریخ انتشار: شنبه 14 آبان 1390
درمان نارسایی کلیه باسلول بنیادی

  درمان نارسایی کلیه باسلول بنیادی

یكی از بیماری هایی كه افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان با آن دست و پنجه نرم می كنند، "بیماری كلیوی" است. افراد از زمان بروز این بیماری، باید به طور مرتب و مداوم تحت درمان قرار بگیرند و زمانی كه دیگر هیچ دارویی جوابگوی آنها نباشد، پیوند كلیه تنها راه باقیمانده برای ادامه حیات این بیماران است.
امتیاز: Article Rating

نرخ مرگ و میر سالانه بیماران دیالیزی در كشورهای پیشرفته  بالای 20 درصد است، در حالی كه این رقم در ایران كمتر از 16 درصد است كه دلیل اصلـی آن، بـالا بـودن سن گیرندگان دیالیز در آن كشورهاست‌.
از سوی دیگر رقم پیوند كلیه در ایران 24 مورد به ازای هر یك میلیون نفر است كه این رقم در كشور‌های در حال توسعه 1 تا 5 مـورد و در كشورهـای پیشرفتـه 20 تا 40 مـورد اسـت و علـت اصلی بالا بودن آمار ایران در زمینه پیوند كلیه، مجاز بودن پیوند کلیه از فرد زنده است كه 80 درصد موارد را شامل می ‌شود، در حالی كه در كشورهای دیگر این کار جایز نیست‌.

علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری كلیوی

تورم اطراف چشم‌ ها، درد در قسمت پهلوها و زیر دنده‌ ها، بالا بودن فشار خون و تكرر ادرار مخصوصا در شب.
اكثر بیماران کلیوی به علت ناآشنایی با علائم و نشانه‌ های بیماری كلیه و عدم درمان به موقع، متحمل رنج و به وجود آمدن عوارض روانی و اجتماعی می ‌شوند. كنترل به موقع فشار خون، متعادل نگه داشتن وزن بدن، پرهیز از خوردن غذاهای مانده، پرچرب و پرنمك و خودداری كردن از مصرف هر گونه دارو بدون تجویز پزشك، باعث جلوگیری و پیشگیری از بیماری كلیه می‌ شود.

ساخت کلیه در آزمایشگاه
با توجه به اینکه پیوند کلیه به دلیل کمبود این عضو حیاتی با محدودیت مواجه است، دانشمندان در صددند راهی پیدا کنند تا این عضو را شبیه سازی کنند.
اخیرا دانشمندان ادعا کرده اند با استفاده از سلول هاي بنيادي موفق به رشد کليه ها در محيط آزمايشگاه شده اند. اين پيشرفتي است که مي تواند مشکلات مرتبط با پيوند کليه را از بين ببرد.
گروهي از محققان دانشگاه ادينبورگ در اسکاتلند از سلول هاي بنيادي براي شکل دهي به ساختار کليه ها استفاده کردند. طول اين عضوهاي جديد توليد شده، نيم سانتي متر ( به اندازه کليه يک جنين) است و محققان اميدوار هستند اين کليه هاي کوچک بتواند پس از پيوند به بدن انسان ، رشد طبيعي خود را ادامه دهند و بالغ شود.
در حقيقت اين کليه ها در محيط آزمايشگاه و در ترکيبي از سلول هاي مايع آمنيوتي رحم و سلول هاي جنيني حيواني ساخته شده اند.
اين شيوه چشم اندازي را پيش روي پزشکان قرار مي دهد که براساس آن مي توانند مايع آمنيوتيک را در هنگام تولد جمع آوري و آن را براي توليد کليه براي بيماران نيازمند ذخيره کنند.
اين پژوهشگران اعلام کردند : سلول هاي مايع آمنيوتيک خود بيمار مي توانند به عنوان پايه اي براي خلق کليه هاي جديد مورد استفاده قرار گيرند.همچنين استفاده از سلول هاي خود بيمار به مشکل خطر رد پيوند پايان مي دهد.
پروفسور "جيمي ديويس" مجري اين تحقيقات گفت : اين ايده قرار است با سلول هاي بنيادي انساني آغاز و با توليد يک عضو کارا به پايان برسد.
البته باید توجه داشت که به گفته وي از قرار دادن سلول هاي بنيادي در يک لوله آزمايش تا تبديل آنها به يک عضو کارا مانند کليه که داراي ساختار بسيار پيچيده است ، راه زيادي باقي است.
محققان دانشگاه ميشيگان نیز، سلول هاي بنيادي جنيني را تهيه و با استفاده از مواد شيميايي آنها را دستکاري و سپس اين سلول ها را به سلول هاي بنيادي کليه تبديل مي کنند .
از سوي ديگر محققان اسکاتلندي نيز با استفاده از يک شيوه مرتبط توانستند سلول هاي کليوي انساني را از سلول هاي بنيادي مايع آمنيوتيک در ترکيب با سلول هاي کليوي جنيني حيواني بسازند.
دانشمندان اکنون مي خواهند دريابند اين دو نوع سلول براي تبديل شدن به سلول هاي کليوي چه سيگنال هايي را رد و بدل مي کنند.
محققان مي گويند وقتي نوزادان متولد مي شوند مايع آمنيونيک جنين دور ريخته مي شود درصورتي که اگر مايع آمنيوتيک هر نوزادي که متولد مي شود ، نگه داري و منجمد شود سلول هاي مورد نياز براي توليد کليه ها در مواقع لزوم آماده خواهد بود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 07 تیر,1394

رها

سلام وقت بخیر ببخشید بررسی نتایج طرح پیوند سلول بنیادی همراه پیوند کلیه حداکثر چه مدت طول می کشد؟ ببخشید از اینکه سوالات متعدد می پرسم مادرم دیالیز می شود می خواستم اطلاع پیدا کنم در چه فاز مطالعاتی است؟

جمعه, 05 تیر,1394

پزشک مشاور

رها@:با سلام این طرح درسه مرحله طراحی آزمایش شده و و در حال حاضر جهت بررسی و فالوآپ نمونه ها است.

جمعه, 05 تیر,1394

رها

با سلام و احترام ، در مورد تزریق سلول بنیادی برای جلوگیری از رد پیوند کلیه تحقیقات در چه مرحله ای است لطفا اگر امکان دارد از نتایج این طرح بفرمایید تشکر فراوان

چهارشنبه, 27 خرداد,1394

رها

با سلام و تشکر فراوان از زحمات شما موفق به مشاهده پاسخ شما شدم خیلی از لطف شما سپاسگزارم .. واینکه تزریق سلول بنیادی همراه پیوند کلیه هم به نتایجی رسیدن در چه فاز مطالعاتی هست ؟ ممنون میشم که پاسخ این سوال رو هم محبت کنید بدهید ... با سپاس .

چهارشنبه, 27 خرداد,1394

پزشک مشاور

رها@:رها@: باسلام <br />طبق آخرین هماهنگی ها با متخصص مربوطه و از آن جا که به نظر فاز یک با توجه به ایمن بودن مداخلهِ سلول درمانی منجر به اندکی کاهش در سیر پیشرونده بیماری گشته است مرحله دوم این طرح آغاز شده است و در فاز دو تعداد 20 بیمار در سه نوبت سلول بنیادی مزانشیمی اتولوگ با منشا بافت چربی دریافت خواهند کرد،بایدمنتظرجواب درمانی این بیماران بود.برای کسب اطلاعات جهت نحوه ثبت نام با مرکز سلول درمانی رویان تماس حاصل فرمایید 22339951 الی 3 .

چهارشنبه, 27 خرداد,1394

رها

ببخشید من منتظرم پاسخ پزشک مشاور محترم رو ببینم خواهش می کنم بررسی کنید چرا برای من قابل مشاهده نیست تو قسمت نظرات ..با سپاس فراوان.

چهارشنبه, 27 خرداد,1394

پزشک مشاور

رها@: باسلام <br />طبق آخرین هماهنگی ها با متخصص مربوطه و از آن جا که به نظر فاز یک با توجه به ایمن بودن مداخلهِ سلول درمانی منجر به اندکی کاهش در سیر پیشرونده بیماری گشته است مرحله دوم این طرح آغاز شده است و در فاز دو تعداد 20 بیمار در سه نوبت سلول بنیادی مزانشیمی اتولوگ با منشا بافت چربی دریافت خواهند کرد،بایدمنتظرجواب درمانی این بیماران بود.

ﺳﻪشنبه, 26 خرداد,1394

پزشک مشاور

رها@: باسلام <br />طبق آخرین هماهنگی ها با متخصص مربوطه و از آن جا که به نظر فاز یک با توجه به ایمن بودن مداخلهِ سلول درمانی منجر به اندکی کاهش در سیر پیشرونده بیماری گشته است مرحله دوم این طرح آغاز شده است و در فاز دو تعداد 20 بیمار در سه نوبت سلول بنیادی مزانشیمی اتولوگ با منشا بافت چربی دریافت خواهند کرد،بایدمنتظرجواب درمانی این بیماران بود.

ﺳﻪشنبه, 06 خرداد,1393

لیلا عرب

خانم یا آقای کشاورز عزیز <br />با سلام <br />سئوال شما مفهوم نیست .مقصود شما از بیمارستان و آزمایش دقیقا چیست؟؟

شنبه, 03 خرداد,1393

کشاورز

با سلام و خسته نباشید من مادرم 3 سال هست که دیالیز میشه با شنیدن این خبر خیلی خوشحال شد می شه از شما خواهش کنم بیمارستانی که در حال حاضر ازمایشات انجام میشود را بفرمائید ممنون

شنبه, 30 فروردین,1393

یوسف

باسلام شما را بخدا به داد بیماران دیالیزی برسید که روز به روز وضعشان بدتر میشودومرگ ومیر بیماران دیالیز بیشتر شده چرا دانشمندان مملکتمان کاری نمیکنن شما را بخدا یه کاری بکنید منم فرزندی دارم 16 ساله که 4سال است دیالیز میشود تو این 4سال حالش بدتر شده که بهتر نشده واقعا متاسفم که با این همه پیشرفت علمی هنوزکاری برای این بیماران نمیشه شما را بخدا اگر خبری شدما را هم بی خبر نگذارید <br />atastone_1@yahoo.com

ﺳﻪشنبه, 08 بهمن,1392

عباس عباسی

با سلام : لطفا نتیجه آخرین تحقیقات درمان بیماران دیالیزی را اعلام فرمایئد .

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه