تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مرداد 1391
یک روش درمانی برای پیشگیری از آرتروز پس از جراحت کشف شد
از سوی یک پزشک ایرانی؛

  یک روش درمانی برای پیشگیری از آرتروز پس از جراحت کشف شد

محقق ایرانی دانشگاه دوک با استفاده از سلولهای بنیادین به یک درمان نویدبخش برای پیشگیری از آرتروزی که پس از صدمه به مفصل ایجاد شده، رسید.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان ، صدمه یک مفصل احتمال ابتلا به یک نوع از آرتروز را که از آن با عنوان آرتروز پس از تروما ( ضایعات ضربه ای) یاد می شود،‌ افزایش می دهد که تاکنون هیچ درمانی برای آن وجود نداشته که پیشرفت آرتروز پس از جراحت را کند یا اصلاح کند.

محققان دانشگاه دوک یک رویکرد درمانی نوید بخش برای این وضعیت یافته اند که در آن از یک سلول بنیادین به نام mesenchymal یاد می شود. تحقیقات آنها منتهی به یافتن درمانی شده که می تواند پس از جراحت مفصل و پیش از بروز نشانه های مهم آرتروز مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان بر این باورند که سلولهای بنیادین می تواند از آرتروز پس از تروما پیشگیری کند و این امر با دگرگونی تعادل التهاب و بازسازی مفاصل زانو صورت می گیرد، چرا که این سلولهای بنیادین دارای ویژگهای سودمندی در سایر بخشهای بدن هستند.

به گزارش مهر، دکتر فرشید گیلک مدیر تحقیقات استخوان پزشکی در دانشگاه دوک و نویسنده ارشد این تحقیق اظهار داشت: این سلولهای بنیادین می توانند از آرتروز پس از تروما جلوگیری کنند.

این تحقیق در مجله "پیوند سلول" منتشر شده است.

دانشمندان همچنین اعتقاد داشتند که یک نوع نژاد موش که دارای ویژگهای درمانی پذیری سریع است می تواند نتایج بهتری از موشهای عادی داشته باشد اما این تصور نادرست بود.

دکتر برایان دیکمن از محققان آزمایشگاه گیلک اظهار داشت: ما تصمیم گرفتیم که درباره دو درمان تحقیق کنیم؛ یکی سلولهای بنیادین موشهای عادی یکی سلولهای بنیادین موشهایی که به سرعت درمان می شوند، فکر می کردیم که سلولهای بنیادین موشی که به سرعت درمان می شود می تواند نتیجه متفاوتی در پی داشته باشد ، اما در عوض به این نتیجه رسیدیم که سلولهای موشهای عادی پاسخ بهتری می دهند و پس از این که دریافتیم سلولهای بنیادین عادی نتیجه خوبی دارند بسیار هیجان زده شده بودیم.

براساس اظهارات دکتر گیلک به عنوان استاد جراحی استخوانی و مهندس پزشکی زیستی، برخی از افراد نیز در مقوله افرادی قرار می گیرد که سریع بهبود می یابند، آنها پس از یک شکستگی استخوان به سرعت روند درمان را طی می کنند اما برخی از افراد پس از یک شکستگی یا یک جراحت مفصلی دچار آرتروز می شوند.

این پزشک ایرانی دانشگاه دوک گفت: توانایی موشهایی که به سرعت روند درمان را طی می کنند در این است که ممکن است آنها پس از یک شکست ممکن است دارای ویژگهای متفاوتی در سلولهای بنیادین خود باشند که می تواند عامل مهم تلقی شود اما ما هنوز این عامل را نمی شناسیم.

دیکمن که عضو گروه مهندسی پزشکی زیستی دانشگاه دوک است گفت: سلولهای بنیادین سطح عاملهای مشخص ایمنی را که سیتوکین نامیده می شوند تغییر می دهند و پاسخ درمان استخوانی را دگرگون می کند.

سیتوکین‌ها دسته ‌ای از پروتئین‌های محلول در آب هستند که وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را برعهده دارند.

گیلک اظهار داشت: تحقیقات معدودی صورت گرفته که تا این حد سلولهای بنیادین را پالایش کند ما از سلولهای بنیادین mesenchymal استفاده کردیم که سلولهای مغز استخوانی هستند و قرار نیست که بخشی از خون باشند.

دیکمن یادآور شد: یکی از چالشهای این زمینه ایجاد سیستمی برای طبیقه بندی سلولهای خاصی بود که نیاز داشتیم، سلولهای بنیادین mesenchymal می توانند یک نوع سلول نادر را در مغز استخوان شکل دهند.

وی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که قرار دادن سلولهای بنیادین در شرایطی که دارای اکسیژن اندک است موجب می شود که آنها رشد بیشتری داشته باشند تا این که به اندازه ای از آنها داشته باشیم که برای ایجاد تغییر درمانی موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه