تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1391
تشخیص سرطان بیضه بدون نیاز به جراحی
برنده گروه آندرولوژی جشنواره رویان خبر داد:

  تشخیص سرطان بیضه بدون نیاز به جراحی

دکتر کریستین آلمستروف اظهار داشت: آنچه که امروز به کمک طرح غربالگری برای تشخیص سرطان در جای بیضه مردان نابارور اتفاق می افتد این است که بدون نیاز به جراحی می توان به راحتی این سرطان را تشخیص داد.
امتیاز: Article Rating

دکتر کریستین آلمستروف برنده گروه آندرولوژی جشنواره رویان در گفتگوی اختصاصی با بنیان اظهار داشت:  آنچه که امروز به کمک طرح غربالگری برای تشخیص سرطان در جای بیضه مردان نابارور اتفاق می افتد این است که بدون نیاز به جراحی می توان به راحتی این سرطان را تشخیص داد.

وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان درجای بیضه از سن 15 تا 40 سالگی در میان مردان شایع است گفت: در کشورهای غربی این بیماری شیوع دارد اما باید همه آقایان نسبت به آن آگاه باشند.

به گفته این محقق دانمارکی، تمامي نوزادان پسر پس از تولد حتما باید از لحاظ وجود بيضه داخل كيسه بيضه معاينه شوند و در صورت عدم وجود بيضه، به خاطر بالا بودن خطر سرطان، پي‌گيري دقيق جهت آنها انجام شود.‌

آلمستروف گفت: افرادي كه در خانواده‌شان فرد مبتلا وجود دارد نیز باید بيشتر مراقب باشند.

وی درباره علائم این بیماری نیز گفت: طرح غربالگری از آنجا اهمیت پیدا می کند که در ابتداي بيماري كه هنوز سرطان محدود به بيضه است و به اصطلاح متاستاز نداده (يعني به ساير نقاط بدن گسترش نيافته)، اغلب بزرگي بيضه‌ها، وجود توده‌ در بيضه و يا درد بيضه از علايم بيماري هستند و به راحتی می توان آنها را درمان کرد ولي با پيشرفت بيماري و با توجه به محل متاستاز، ممكن است علايمي مثل كمردرد، درد زير شكم، درد بيضه‌ها و احساس ناراحتي در آنها و ورم پاها ايجاد شود و حتما کار درمان مشکل تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه معمولا سرطان بیضه بعد از ظهور یک تومور آشکار مشخص می شود تصریح کرد: در طرح غربالگری برای تشخیص سرطان در جای بیضه مردان نابارور با آنالیز خودکار تصاویر سلول های خارج شده همراه با اسپرم ، آزمایشی غیرتهاجمی همراه با ایمونوسیتوشیمی خودکار و آنالیز تصویر پیشرفته انجام می شود.

این محقق دانمارکی اضافه کرد: تومور به جز در موارد خیلی نادر، به دنبال یک مرحله بدون نشانه و پیش تهاجمی به نام کارسینومای درجای بیضه( CIS) شکل می گیرد. سلول های کارسینومای درجا در لوله های اسپرم ساز قرار دارند ولی در انزال مردان هم توسط مارکرهای ویژه قابل جستجو و بررسی هستند.

 

آلمستروف درباره این طرح تحقیقاتی خود اضافه کرد: طرح غربالگری اجازه شناسایی سرطان بیضه را با دقت بالا در مرحله درجا به ما می دهد ولی در عین حال پاسخ منفی وجود سرطان درجا را کاملا رد نمی کند.

براساس نتایج این طرح، این آزمایش برای مردان نابارور و سایر بیمارانی که در خطر بالای سرطان تومور هستند کاربرد خوبی دارد.

وی خاطر نشان کرد: این تست هزینه بردار نیست ولی دستگاه هایی که باید با آن غربالگری انجام شود گران قیمت هستند اما برای آزمایشگاه ها لازم است تا نسبت به گسترش این آزمایش ها تلاش کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه