تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 آبان 1390
مکانسیم تنظیم متابولیسم سلول های بنیادی جنینی کشف شد

  مکانسیم تنظیم متابولیسم سلول های بنیادی جنینی کشف شد

محققان آمریکایی  مکانیسم تنظیم متابولیسم سلول های بنیادی جنینی را کشف کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از newswise ، محققان مرکز UCLA آمریکا، در تحقیقی توانستند متابولیسم تنظیم سلول های بنیادی جنینی انسان که توانایی تمایز به انواع متفاوت سلول های بدن را دارند با تکیه شدید بر گلیکولیز و یا تخمیر قند، برای انتقال فعالیت های متابولیسمی آنها کشف کنند.

در مقابل، سلول های بالغ درکودکان و بزرگسالان وابستگی بیشتری به سلول های میتوکندریایی برای تبدیل  قند و اکسیژن به دی اکسید کربن و آب در حین بزرگترین پروسه تولید انرژی که اکسیداتیو فسفوریلاسیون نامیده می شود برای نیازهای متابولیسم شان دارند.

فسفریلاسیون اکسیداتیو فرایند پیچیده ای است که برای سنتز مولکولATP به کار می‌رود. این فرایند از تعداد زیادی واکنش شیمیایی تشکیل شده است.

اینکه چگونه سلول ها از یک شکل از تولیدات انرژی به نوع  دیگری در طول توسعه پیشرفت می کنند هنوز ناشناخته باقی مانده اما یافته محققان سلول های بنیادی UCLA بینش جدیدی را برای این انتقال که ممکن است پیامدهایی برای استفاده از این سلول ها برای درمان در کلینیک داشته باشد فراهم می کند.

عمدتا براساس ظواهر قابل رویت، فرض  بر این است که  سلول های بنیادی جنینی شامل میتوکندری توسعه نیافته و غیر فعال است که تولید کننده انرژی نیروگاه هایی می باشد که بیشتر فعالیت های سلولی را هدایت می کند. همچنین تصور می شد که سلول های بنیادی میتوکندری نمی توانند تنفس کنند و یا قند و اکسیژن را به دی اکسید کربن و آب با تولید انرژی تبدیل نمایند. اما یافته های جدید محققان این را نشان داد که سلول های میتوکندری بالغ توانایی تنفس درحین انتقال از سلول های بنیادی جنینی به سایر سلول های تمایز یافته بدن در هر زمان را دارند.  


در کمال تعجب، محققان سلول های بنیادی UCLA متوجه شدند که  سلول های بنیادی جنینی میتوکندری اگرچه انرژی بسیار کمی تولید می کنند اما در سطح همان سلول های تمایزیافته بدن تنفس می کنند. در نتیجه مصرف قند و اکسیژن از تولید انرژی با یکدیگر جفت نشد.

محققان به جای این که میتوکندری بالغ شده با تمایز سلولی را همانطور که پیش بینی شده بود پیدا کند، مکانیسمی که بوسیله آن سلول های بنیادی را از تخمیر قند به اکسیژن وابسته به تنفس برای رسیدن به پتانسیل تمایزیافته کامل تبدیل شده است را کشف کردند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 16 اسفند,1391

لیلا عرب

با سلام
سلول های بنیادی جنینی از جنین های سقط شده جدا می شود .این سلول ها می توانند از هر قسمت از جنین مانند مغز، قلب،کبد، کلبه و...جدا شده و در آزمایشگاه جداسازی شده و برای پیوند در بیماری های مختلف استفاده شود.

ﺳﻪشنبه, 15 اسفند,1391

افسانه پورزمان

میشه راجع به سلولای جنینی بزرگسال توضیح کاملی راشرح بدهید.متشکرم

پنجشنبه, 05 مرداد,1391

مهسا

سلام...خواستم خسته نباشید بگم و یاد آوری کنم که کارتون خیلی تو پیشرفت علم موثره
***************************************************
از اینکه با ما همراه هستید، خوشحالیم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه