تاریخ انتشار: شنبه 23 خرداد 1394
چندین نقش کاربردی سلول های بنیادی مزانشیمی در درمان بیماری های کبدی

  چندین نقش کاربردی سلول های بنیادی مزانشیمی در درمان بیماری های کبدی

سلول های بنیادی مزانشیمی(MSCs) گروهی از سلول های بنیادی مشتق از مزانشیم مزودرمی هستند. سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند از بافت های مختلفی از جمله مغز استخوان، بافت بند ناف، خون بند ناف و بافت چربی و خون محیطی بدست آیند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مجلهJ Cell Mol Med، تحت شرایط خاص، سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند در in vitro و in vivo به انواع سلول ها از جمله هپاتوسیت ها تمایز یابند. امروزه، چهار استراتژی مختلف برای دگرتمایزی سلول های بنیادی مزانشیمی به هپاتوسیت ها وجود دارد که شامل: اضافه کردن ترکیبات شیمیایی و سیتوکین ها، مدیفیکاسیون های ژنتیکی، بهینه سازی ریز محیط سلوای و تغییر پارامترهای فیزیکی برای کشت سلول های بنیادی مزانشیمی است. اگرچه واقعه دگرتمایزی سلول های بنیادی مزانشیمی به هپاتوسیت ها توضیح داده شده است اما مکانیسم جزئی آن مشخص نیست. به طور کلی، مکانیسم شامل واکنش های زنجیره ای است که به موجب آن فاکتورهای محرک مسیرهای سیگنالینگ سلولی را فعال می سازند و این امر موجب افزایش تولید فاکتورهای رشد و در نهایت بیان ژن های کبدی است. از آن جایی که سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند به هپاتوسیت ها تبدیل شوند، می توان آن ها را منبع امیدوارکننده ای برای درمان نارسایی های کبدی یا پلی برای پیوند کبد دانست. مطالعات بیشمار اثرات درمانی سلول های بنیادی مزانشیمی روی فیبروز کبدی، سیروز و سایر بیماری های کبدی را نشان داده اند. مطالعات نشان می دهد که علاوه بر دگرتمایزی سلول های بنیادی مزانشیمی به هپاتوسیت ها، زمانی که سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند مانع از مرگ سلولی(آپوپتوز) سلول های کبدی شوند و مولکول های زیست فعال متنوعی را ترشح می کنند که ترمیم کبدی را افزایش می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 22 اردیبهشت,1402

مبین

چرا سلول‌های مزانشیمی که در واقع می‌توانند به سلول‌های هپاتوسیت تبدیل شوند رو به عنوان پلی برای پیوند کبد دانست؟

یکشنبه, 07 خرداد,1402

پزشک مشاور

مبین@:
با سلام
به خاطر اینکه مطالعات مختلف نشان داده اند که این سلول ها می توانند مانع از مرگ سلولی(آپوپتوز) سلول های کبدی شوند و مولکول های زیست فعال متنوعی را ترشح می کنند که ترمیم کبدی را افزایش می دهند. از طرفی باعث کم کردن و تعدیل میزان التهاب در فرد بیمار میشود و از این طریق به روند بهبودی بیماری کمک میکنند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه