تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 آبان 1390
تنها 10درصد از قدرت درمانی سلول های بنیادی شناخته شده است

  تنها 10درصد از قدرت درمانی سلول های بنیادی شناخته شده است

پژوهشگر برجسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و محقق مرکز تحقیقات سرطان، توان درمانی سلول های بنیادی را بسیار فراگیر عنوان داشت و در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که به نتایج قطعی درمان بیماری ها به کمک این علم نوین پزشکی نرسیده ایم باید از رسانه ای کردن آن خودداری کنیم.
امتیاز: Article Rating

دکتر سید رضا موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در گفتگو با بنیان اظهار داشت: اگر قدرت درمانی سلول های بنیادی را 100 % در نظر بگیریم باید بگوییم که علم کنونی فقط به 10 درصد آن دست یافته و 90 درصد ناشناخته باقی مانده است.

این استاد برجسته در علوم بالینی افزود: در حال حاضر بيماري عروقي به نام « برگر » كه صرفا افراد سيگاري را مبتلا مي كند را امیدواریم با سلول درمانی بتوانیم درمان کنیم .
وی درخصوص عوارض این بیماری گفت: عوارض بيماري برگر، سوختن و از بين رفتن سرخرگ هاي اندازه متوسط و كوچك و بروز زخم هاي بسيار دردناك در انگشتان دست و پا و در موارد بسياري قطع عضو است.

دکتر موسوی با بیان اینکه چنانچه بتوانیم در چنین مواردی از سلول های بنیادی برای جلوگیری از قطع عضو یا بهبود زخم های ایجاد شده کمک بگیریم بسیار گارگشا خواهد بود.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: بیماران دیابتی که با اترواسکلروز (تصلب شرایین) مواجه می شوند چنانچه به کمک سلو ل های بنیادی این فرصت به وجود آید که از بروز این بیماری جلوگیری کرد می توان امید به زندگی را در این بیماران افزایش داد.

وی در تشریح اترواسکلروز گفت: هنگامي که رسوبات چربي و ساير مواد در سرخرگ‌هاي بدن شما تجمع يابد، موجب تنگي آنها  و عبور جريان خون دشوار مي‌گردد که به اين حالت "تصلب شريان" يا همان "آترواسکلروز" مي‌گويند. اين وضعيت به انسداد عروق خوني قلب (سرخرگ‌ها) و در نتيجه بروز حمله قلبي يا درد قفسه سينه منجر مي‌شود. مهم ترين خطر اين رسوبات، تنگ شدن مجراي سرخرگي است که خون در آن جريان مي‌يابد. وقتي اين حالت روي مي‌دهد بافت‌هاي بدن که از طريق سرخرگ مبتلا، تغذيه مي‌شوند، به مقدار کافي خون دريافت نمي‌کنند، به خصوص حين ورزش که اين نياز افزايش مي‌يابد.

دکتر موسوی درخصوص سایر بیماری های عروقی که به نظر می رسد با سلول درمانی قابل درمان باشد گفت: زخم پای دیابتی هم در 75% موارد عروق و 25% سیستم اعصاب پا را تحت تاثیر قرار می دهد از دیگر موارد است. در دیابتی ها چون اعصاب پا در مواردی بی حس می شود و آنها دردی را در آن ناحیه دیگر احساس نمی کنند انتظار داریم سلول های بنیادی  به درمان این مشکل کمک کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه درحال حاضر فقط 10 درصد از قدرت درمانی سلول های بنیادی شناخته شده است گفت: سلول های بنیادی مولتی پتانسیل هستند و محققان باید به آن جهت دهی کنند.
این استاد برجسته هشدار دارد باید دقت کرد تا به نتایج قابل قبولی برای درمان بیماری ها با سلول های بنیادی نرسیده ایم آن را رسانه ای نکنیم تا جلوی سوء استفاده از آن یا ایجاد توقع بی جا گرفته شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه