تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 تیر 1394
طراحی جفت یا placenta on a chip برای درک بهتر بارداری

  طراحی جفت یا placenta on a chip برای درک بهتر بارداری

محققین در NIH توانسته اند placenta on a chip را برای مطالعه عملکرد داخلی جفت انسانی و نقشش در بارداری طراحی کرده اند. این ابزار در ابعاد میکرو برای تقلید ساختار و عملکرد جفت ساخته شده است و انتقال مواد غذایی از مادر به جنین را مدل سازی می کند. این پروتوتایپ یکی از آخرین دستاوردها در زمینه فناوری organ on a chip محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه که با همکاری محققین در دانشگاه پنسیلوانیا و محققین کره ای در مرکز تحقیقات Asan صورت گرفته است بیان می کند که محققین براین باورند که با این تکنولوژی ممکن است بسیاری از سوالاتی که در حال حاضر در مورد جفت وجود دارد و جواب دادن به آن ها مشکل است را پاسخ داد. جفت یک اندام موقتی است که در زمان بارداری ایجاد می شود و سطح مواجهه مادر و جنین است. این اندام عملکردهای متعددی را انجام می دهد که از جمله آن ها به تبادل مواد غذایی و اکسیژن و هم چنین مواد دفعی بین مادر و جنین، اشاره کرد. هم چنین این اندام یک سد دفاعی مهم در برابر مواد مضر محیطی مانند باکتری ها و ویروس ها و برخی داروها است. سلامت مادر و جنین تا حدی زیادی به عملکرد مناسب جفت بستگی دارد. اما جفت چگونه همه این فعالیت ها را مدیریت می کند؟

مطالعه جفت در انسان با چالش هایی مواجه است: وقت گیر است و برای جنین نیز خطرناک است و واریته هایی نیز در مطالعه وجود دارند. به همین دلیل محققین رو به استفاده از مدل های جانوری و سلول های انسانی کشت شده در آزمایشگاه آوردند. این روش ها نیز علی رغم اطلاعات فراوانی که ایجاد می کنند به دلیل این که به خوبی فیزیولوژی جفت در انسان را شبیه سازی نمی کنند، قابل اتکا نیستند. محققین تکنولوژی placenta on a chip را ایجاد کرده اند که براین چالش ها فائق آیند و از سلول های انسانی استفاده کرده اند که در ساختاری قرار می گیرد که سد مادری- جنینی جفت را شبیه سازی می کند. این ابزار شامل یک غشای نیمه تراوا بین دو محفظه کوچک است که یکی با سلول های مادری مشتق از جفت و دیگری با سلول های جنینی مشتق از بند ناف پر شده اند. بعد از طراحی ساختار مدل، محققین عملکرد آن را برای ارزیابی انتقال گلوکز از بخش مادر به بخش جنینی تست کردند. انتقال موفقیت آمیز گلوکز در این دستگاه همانند آن چه در بدن اتفاق می افتد صورت گرفت. این چیپ اجازه می دهد که آزمایشات با کارایی بیشتر و هزینه کمتر در مقایسه با مطالعات حیوانی صورت گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه