تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مهر 1391
سلول درمانی بیماری های زانو تحت نظر پزشک متخصص انجام شود
دبیره بیستمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران در گفتگو با "بنیان":

  سلول درمانی بیماری های زانو تحت نظر پزشک متخصص انجام شود

رییس انجمن جراحی زانو و آرتروسکوپی گفت: در آسیب های زانو در مواردی که غضروف زانو دچار مشکل شده و یا برای تسریع در التیام آسیب منیسک ترمیم شده و یا رباط جراحی شده با صلاحدید پزشک معالج چانچه نیاز به سلول درمانی باشد باید با نهایت دقت انجام شود.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر محمد رازی رییس انجمن جراحی زانو و آرتروسکوپی و دبیره بیستمین کنگره انجن جراحان ارتوپدی ایران در گفتگو با بنیان اظهار داشت: بسیاری از مشکلاتی که افراد عمومی جامعه در رابطه با مفصل زانو دارند با درمان طبی ازجمله استراحت، فیزیوتراپی ، ورزش های مخصوص زانو که توسط پزشک معالج یا فیزیوتراپ آموزش داده می شود و یا اگر فرد با اضافه وزن مواجه است با کاهش وزن، اگر کم تحرک است با تحرک بیشتر و اگر پر تحرک است با کاهش نسبی تحرک قابل پیشگیری و درمان هستند و تعداد کمی از مشکلات زانو سرانجام نیاز به عمل جراحی پیدا می کند.

وی  با بیان اینکه سلول درمانی و تزریق و کارهایی که برای درمان آسیب زانو انجام می شود باید تحت نظر پزشک متخصص باشد گفت: در آسیب های زانو در مواردی که غضروف زانو دچار مشکل شده و یا برای تسریع در التیام آسیب منیسک ترمیم شده و یا رباط جراحی شده با صلاحدید پزشک معالج چانچه نیاز به سلول درمانی باشد باید با نهایت دقت انجام شود. اینطور نیست که فردی دچار مشکل زانو شود و پزشک معالجی که هیچ اطلاعی از بیماری های زانو نداشته باشد به صرف یک سوزن و سرنگ و یا PRP بخواهد سلول را در زانوی فرد تزریق کند.

پزشکان عمومی مجاز به انجام سلول درمانی نیستند

رییس انجمن جراحی زانو تصریح کرد: تشخیص و درمان بیماری های زانو با متخصص ارتوپدی و بعضا متخصصین طب فیزیک است که باید زانو معاینه شود . اگر اشکال مکانیکی یا اشکال بیماری های ایمونولوژیک و یا به علت اختلالات درمحور زانو باشد به صلاحدید پزشک ابتدا با متخصص ارتوپد و در وهله دوم با متخصص طب فیزیکی و در مرحله بعد با متخصص روماتولوژی است.

وی تاکید کرد: پزشکان عمومی که اطلاعی از بیماری های زانو ندارند مجاز به انجام این تزریقات نیستند.

دبیره بیستمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره استئونکروز نیز گفت: در بعضی افراد قسمتی از مفصل دچار استئونکروز می شود. یعنی قسمتی از استخوان و غضروف روی آن،  به صورت منطقه ای و کوچک جریان خون را از دست می دهد و دچار نکروز می شود که اصطلاحا به آن سیاهشدگی می گویند. این بیماری گاهی بدون علت خاص ایجاد می شود و گاهی به علت صدمه به وجود می آید. معمولا یا در سنین خیلی بالا و یا در سنین نوجوانی این اتفاق می افتد که پس ازتشخیص ، با فیزیوتراپی و در اکثر موارد با جراحی قابل درمان است.

وی درباره تفاوت علم ارتوپدی و فیزیوتراپی گفت: علم ارتوپدی علمی است که مربوط به سیستم عضلانی استخوانی می شود. سیستم عضلانی استخوانی از بدو تولد، رشد و نمو و اختلالات مادرزادی سیستم عضلانی استخوانی، بیماری های عضلانی استخوانی و آسیب دیدگی ها و تا سنین بالا آرتروز، ساییدگی، شکستگی ها، مشکلاتی که در ورزش ممکن است ایجاد شود و مشکلاتی که به علت شغل ، کار، نحوه زندگی و.. تاثیراتی روی سیستم عضلانی استخوانی انسان می گذارد که در ارتوپدی مورد بحث و درمان قرار می گیرد.

دکتر محمد رازی با بیان اینکه این درمان ممکن است به صورت درمان طبی باشد یا درمان جراحی افزود: این درمان ها روش های مختلفی دارند و فیزیو تراپی یعنی درمان فیزیکی یکی از راه های درمانی آسیب های عضلانی – استخوانی است. در فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های مختلف و وسایلی که هر روز اختراع می شود و استفاده از ورزش های مخصوصی که برای سیستم عضلانی – استخوانی به کار برده می شود درمان ها انجام می شود.

به گفته این پزشک معالج بیماری های زانو، فیزیوتراپی یکی از کمک درمان های آسیب های سیستم عضلانی – استخوانی و ارتوپدی است و همیشه در درمان تشخیص نوع آسیب دیدگی و نوع بیماری با متخصصین ارتوپدی است و متخصصین فیزیوتراپی هم، با ارجاع بیمار از طرف متخصص ارتوپد نسبت به درمان فیزیکی بیماری اقدام می کند و همکاری دوجانبه ای بین فیزیوتراپیست ها و ارتوپدها همیشه وجود داشته و دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 21 اسفند,1395

پزشک مشاور

محمودسربازی@با سلام
مرکز سلول درمانی پززوهشگاه رویان تهران بدون انجام عمل جراحی و با استفاده از روش سلول درمانی برای بیمارانی که شرایط دریافت درمان را داشته باشند این خدمت ارایه می‌گردد. در این روش ابتدا یک نمونه از مغز استخوان گرفته شده و سلول‌های مزانشیمی کشت شده در مفصل بیمار تزریق می‌گردد.

شنبه, 02 بهمن,1395

محمود سربازي

باسلام
حدود ده سال پيش عمل ترميم مينيسكِ زانو (آرتروسكوپي) انجام دادم اما پس از مدت كوتاهي مجددا مينيسكِ پا دچار آسيبي گرديد ،معرفي مركز درماني مورد تأييد جهت ترميم با استفاده از سلولهاي بنيادين را تقاضا دارم باتشكر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه