درمان ناباروری، سلول های بنیادی، بنیان
تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1390
موفقیت محققان کشور در تکثیر سلول های بنیادی برای درمان ناباروری مردان

  موفقیت محققان کشور در تکثیر سلول های بنیادی برای درمان ناباروری مردان

محققان پژوهشگاه ابن سینا و دانشگاه آمستردام طی اجرای پروژه تحقیقاتی مشترک با تکثیر سلولهای بنیادی اسپرم ساز انسانی در آزمایشگاه روش نوینی را برای ناباروری مردان ناشی از عوارض شیمی درمانی ارائه کردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از مهر، دکترهومن صدری اردکانی - عضو هیئت علمی پژوهشگاه فناوریهای نوین ابن سینا و مجری این طرح پژوهشی، به موفقیت این پژوهش در تکثیر سلول های بنیادی اسپرم ساز انسانی به میزان بیش از 18 هزار برابر اشاره کرد و گفت: این طرح پژوهشی به صورت مشترک توسط پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی و مرکز طب تولید مثل دانشگاه آمستردام انجام شد.
وی به جزئیات این پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: در سه دهه برخی عوارض طولانی مدت روشه ای شیمی درمانی، کیفیت زندگی این بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد که یکی از این عوارض "ناباروری" است که تبعات فردی و اجتماعی وسیعی دارد.
 
صدری ادامه داد: اگر چه امکان برداشتن بخشی از بافت تخمدان، فریز آن و پیوند مجدد آن پس از اتمام درمان سرطان در دختران و زنان مبتلا به سرطان وجود دارد و یا در مردان بالغ فریز اسپرم ها و استفاده آتی آنها برای باروری از سالها قبل میسر شده است، اما در پسران مبتلا به سرطان این امکان وجود ندارد چراکه اسپرم سازی پس از سن بلوغ آغاز می شود.
 
مجری طرح ادامه داد: ایده اصلی این پژوهش برداشتن بخشی از بافت بیضه قبل از شیمی درمانی، فریز آن، تکثیر سلول های بنیادی اسپرم ساز در آزمایشگاه و پیوند مجدد آنها به خود فرد است. اگرچه امکان فریز بافت بیضه انسانی از سالیان قبل فراهم شده بود اما امکان تکثیر سلول های بنیادی اسپرم ساز انسانی وجود نداشت.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی ابن سینا استفاده از نتایج این تحقیق در سطح بالینی را در دو مرحله میسر دانست و یادآور شد: در مرحله اول و در حال حاضر با توجه به فراهم بودن امکان ذخیره سلول های بنیادی اسپرم ساز انسانی، والدین پسر بچه های مبتلا به سرطان به محض تشخیص باید در این مورد آگاه شوند.
 
صدری مرحله بعدی را پیوند سلول های بنیادی ذکر کرد و گفت: زمانی که درمان کامل سرطان انجام شد و ناباروری ناشی از عارضه درمان تایید شد، پیوند سلول های بنیادی تکثیر شده باید انجام شود و در حال حاضر اگرچه ایمنی استفاده درمانی از این سلول ها در مدلهای حیوانی تایید شده ولی پژوهشگران بالینی مشغول انجام  پروژه هایی در تایید ایمنی کامل پیوند این سلول ها به انسان هستند .
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 16 دی,1390

parviz

مطلب جالبي بود جاي بسي اميدواري است.

پنجشنبه, 15 دی,1390

parviz

مطلب جالبي بود جاي بسي اميدواري است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه