تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 مهر 1394
آیین نامه مراکز سلول درمانی در حال پیگیری است
دبیر ستاد سلول های بنیادی:

  آیین نامه مراکز سلول درمانی در حال پیگیری است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: آیین نامه مراکز ارائه خدمات سلول درمانی در کشور در حال پیگیری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر امیرعلی حمیدیه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: طی پنج ماه اخیر دو آیین نامه دیگر با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب کرده ایم.

وی توضیح داد: آیین نامه تولید مواد سلولی، بافت و ژن درمانی تصویب و ابلاغ شده است و آیین نامه مراکز خون بند ناف نیز تدوین شده است که بر اساس آن این مراکز پذیره نویسی برای دریافت خون بند ناف را آغاز کرده اند.
حمیدیه با تاکید بر لزوم توسعه مراکز ارائه خدمات سلولی افزود: در حال حاضر هفت تا هشت مرکز به صورت فعال در کشور در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز مشغول ارائه خدمات هستند و سالانه 700 تا 750 بیمار ایرانی از این خدمات بهره مند می شوند.
وی افزود: در زمینه سلول های بنیادی مزانشیمال نیز حدود دو مرکز از جمله پژوهشگاه رویان در حال فعالیت هستند و باید طی 10 سال آینده حداقل 10 قطب بزرگ در این زمینه در کشور راه اندازی شود به گونه ای که ایران بتواند به عنوان یک مرجع علمی مورد توجه قرار گیرد.

سلول های بنیادی مزانشیمال (MSC)، سلول های بنیادی چند قوه ای بوده که دارای قدرت تکثیر و خودنوسازی بالا و هم چنین پتانسیل تبدیل به رده های مختلف سلولی می باشند.

دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با اشاره به وجود برخی بی نظمی ها در ارائه خدمات سلولی در کشور گفت: این بی نظمی ها باید برطرف شود تا بتوانیم اعتماد مردم را در این زمینه جلب کنیم.
حمیدیه توضیح داد: مراکز غیر قانونی و غیر مجاز، مردم و پزشکان را در زمینه سلول های بنیادی بدبین کرده است؛ ما به جدیت دنبال حل این مسئله و جلوگیری از این گونه فعالیت های غیر مجاز هستیم چرا که تزریق سلول های بنیادی به صورت غیرقانونی به گونه ای که حتی در برخی از آرایشگاه ها این اقدام و همچنین اقداماتی مانند پی آر پی انجام می شود، سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
وی تاکید کرد: ما باید اطمینان پیدا کنیم که از مواد سالم برای درمان مردم استفاده می شود و این آیین نامه ها می تواند در این زمینه ما را یاری دهد.
دبیر ستاد توسعه فناوری در ادامه به برخی از برنامه های این ستاد در راستای توسعه علوم سلولی در کشور اشاره کرد و گفت: تدوین نقشه راه و برنامه راهبردی توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی مبتنی بر سند ملی و نقشه جامع علمی کشور، از دیگر اقداماتی است که در این ستاد انجام شده و با پیگیری های صورت گرفته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
حمیدیه ادامه داد: طبق این برنامه راهبردی تلاش داریم نیروها و توان کشور در زمینه سلول های بنیادی را همسو کنیم تا در قالب یک تیم به نام ایران که نقشه راه و برنامه راهبردی واحدی دارند، به فعالیت بپردازند.
وی افزود: تلاش برای ترجمان و کاربردی سازی علوم و فناوری های سلول های بنیادی، توسعه زیر ساخت های آموزشی، پژوهشی، درمانی و تجاری سازی و تولید محصولات از دیگر برنامه های این ستاد در راستای توسعه علوم سلولی درکشور است.
به گزارش ایرنا، وی همچنین اجرایی کردن سند ملی توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی و فرهنگ سازی در این حوزه و ترویج آن در زمینه کاربردهای سلول های بنیادی را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در این ستاد برشمرد.
به گفته حمیدیه، 15 کار گروه برای کاربردی کردن این برنامه ها و دستاوردها ایجاد شده است.
دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه به برخی از موفقیت های ایران در عرصه علوم سلولی اشاره کرد و گفت: امروز ایران به دانش اولیه سلول های بنیادی دست یافته است؛ علوم سلولی اکنون مانند علوم هسته ای در صنعت هستند و دانش راهبردی به شمار می روند که همه کشورهای دنیا به این دانش مهم دست نیافته اند اما با همت مسوولان، توصیه های رهبری، تلاش اساتید، دانشجویان کشور ما توانسته اند موفقیت های زیادی دراین زمینه به دست آورند.
وی به ارایه خدمات پیشرفته سلولی به ویژه در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز به عنوان یکی از دستاوردهای ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 30 کشور به این دانش دست یافته اند که ایران یکی از کشورهایی است که خدمات مربوط به این حوزه را به بیماران ارایه می کند.
وی حضور مقتدرانه ایران در سطح منطقه در حوزه سلول های بنیادی را یادآور شد و گفت: از حدود 12 کشور از جمله عراق، ارمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیماران به ایران مراجعه می کنند و درخواست دریافت درمان های سلولی دارند.
حمیدیه گفت: روند روبه رشد و توسعه و ترویج دانش سلول های بنیادی، ایران را در فهرست کشورهایی قرار داده است که حرف اول را در دنیا می زند. انتشار مقالات و دریافت جوایز در سطح بین المللی و همچنین برگزاری کنگره های بین المللی و برگزاری جایزه بین المللی مرحوم کاظمی آشتیانی از سوی پژوهشگاه رویان گواهی بر این مساله است.
حمیدیه در رابطه با سلول های بنیادی توضیح داد: سلول های بنیادی به دو دسته سلول های بنیادی خون ساز و سلول های بنیادی مزانشیمال تقسیم می شوند؛ سلول های بنیادی خون ساز کاربردهای آن تاییدیه بین المللی دارد و در درمان بیش از 60 بیماری کشنده مانند بیماری های خونی بدخیم نظیر سرطان ها ، بیماری های خونی غیر بدخیم مانند تالاسمی، بیماری های مرتبط با نقص ایمنی واختلال متابولیسم بدن که هیچ راه درمانی ندارد و تنها راه درمان آنها پیوند سلول های بنیادی خون ساز است، به کار برده می شود.
حمیدیه افزود: در زمینه سلول های بنیادی مزانشیمال فاز یک و دو مطالعات بالینی آنها انجام شده است و اکنون در حال انجام فاز سه مطالعات بالینی هستیم ؛ این سلول ها قابلیت تبدیل شدن به سلول های چربی ،استخوانی، ماهیچه ای ، کبدی وعصبی را دارند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در مورد هزینه استفاده از درمان های سلولی در ایران گفت: هزینه درمانی یک بیمار برای پیوند سلول های بنیادی خون ساز کمتر از هزار دلار است. اما یک بیمار در آمریکا برای دریافت این درمان باید 500 هزار دلار تا یک میلیون دلار هزینه کند. 
حمیدیه افزود: اگر در این زمینه فعالیت های خود را آغاز نکرده بودیم، اکنون برای درمان هر بیمار و اعزام او به خارج از کشور باید یک تا چهار میلیارد تومان هزینه می کردیم. 
وی ادامه داد: دستاوردهای ایران در این زمینه بسیار است و حتی بیماران از دورترین نقاط و روستاهای کشور برای دریافت این درمان ها به تهران مراجعه می کنند و می توانند با دفترچه بیمه این خدمات را دریافت کنند، این درحالی است که در آمریکا 40 میلیون نفر بیمه ای ندارند که بتوانند از این خدمات بهره مند شوند. 
دبیر ستاد سلول های بنیادی اظهار کرد: ایران فقط تهران نیست و باید ساکنان سایر شهرها و روستاهای کشور بتوانند از این خدمات بهره مند شوند؛ در حال حاضر شهروندان شهرهای بزرگی مانند اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد مرکزی برای دریافت این خدمات ندارند و یکی از اهداف این ستاد در زمینه توسعه مراکز درمانی به منظور رفع نیاز بیماران این مناطق است. 
حمیدیه با تاکید بر افزایش تعداد مراکز و زیرساخت های مرتبط با علوم سلولی گفت: اگر زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم شود، تعداد بیشتری بیمار را می توانیم از کشورهای دیگر پذیرش کنیم و این مساله با توجه به اینکه هزینه درمان هر بیمار خارجی در کشور بین 60تا 90 هزار دلار است، می تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد. 
وی به بازار جهانی درمان های سلولی اشاره کرد و افزود: توجه به سلول های بنیادی در سطح بین الملل به حدود 40 سال پیش و در ایران به حدود 25 سال قبل باز می گردد؛ روند توسعه این علوم و شتاب آن از حدود چند سال پیش زیاد بوده و در حال رسیدن به مرحله عملیاتی شدن است و روز به روز آشنایی با این علم و کاربردهای آن روبه افزایش است. 
حمیدیه ادامه داد: به طور کلی علومی می توانند به پیشرفت برسند که بازار جهانی داشته باشند؛ در زمینه علوم سلول های بنیادی این بازار رو به افزایش است تا حدود 10 سال پیش سهم این علوم از بازار جهانی دو تا سه میلیارد دلار بود اما پیش بینی می شود که تا سال 2020، این میزان به 16 تا 17 میلیارد، تا سال 2030 به 100 میلیارد و در سال 2050 به 500 میلیارد دلار برسد. 
وی گفت: برخی علوم و صنایع مانند صنعت خودروسازی، هواپیماسازی و داروسازی در سطح بین المللی جا افتاده است و اگر بخواهیم در این صنایع وارد شویم، بسیار مشکل است اما علوم سلولی از جمله علوم نوپایی هستند که در مرزهای دانش قرار دارند و ما می توانیم با فعالیت بیشتر در این زمینه به عنوان مرجعیت علمی در جهان مطرح شویم و تولید ثروت داشته باشیم؛ بنابراین می توان گفت که علوم سلولی راهبردی هستند و می توانند سبب اقتدار کشور ما در آینده باشند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه