تاریخ انتشار: دوشنبه 29 آبان 1391
نورون های مشتق ازسلول های بنیادی فعالیت مغز را تحریک می کنند
پس از پیوند در مدل آزمایشگاهی؛

  نورون های مشتق ازسلول های بنیادی فعالیت مغز را تحریک می کنند

محققان موسسه تحقیقات پزشکی سانفورد-برنهام روشی را برای تحریک سلول های عصبی مشتق از سلول های بنیادی پس از پیوند مستقیم به شبکه های عصبی، برای هدایت عملکرد شناختی یافته اند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress ، محققان و بیماران مشتاقانه منتظر روزی هستند که سلول های بنیادی بتواند برای جایگزینی سلول های مغزی در حال مرگ در بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های عصبی مورد استفاده قرار گیرند. دانشمندان درحال حاضر قادر به تولید نورون ها و دیگر سلول های مغزی ازسلولهای بنیادی هستند، اما این نورونها زمانی که به میزبان پیوند می شوند به درستی عمل نمی کنند. اما اکنون محققان موسسه تحقیقات پزشکی سانفورد-برنهام روشی را برای تحریک سلول های عصبی مشتق از سلول های بنیادی پس از پیوند مستقیم به شبکه های عصبی، برای هدایت عملکرد شناختی یافته اند. این مطالعه در مجله Neuroscience منتشر شده است. 
دکتر Stuart A. Lipton نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما برای اولین بارنشان دادیم که سلول های بنیادی جنینی که برای تبدیل شدن به سلول های عصبی برنامه ریزی کردیم می توانند با مدارهای مغزی موجود یکپارچه شده و الگوهای فعالیت الکتریکی را که برای آگاهی و فعالیت شبکه های عصبی حیاتی هستند، تحریک می کنند.
لیپتون وهمکارانش درسانفورد برنهام و دانشگاه استنفورد ، سلول های عصبی مشتق از سلول های بنیادی انسان را به  هیپوکامپ (مرکز پردازش اطلاعات درمغز) جوندگان پیوند زدند. سپس آنها به طور خاص نورونهای پیوندی را با تحریک اپتوژنتیک ( که روشی نسبتا جدید متشکل از نور و ژنتیک برای کنترل دقیق رفتار سلولی در بافت های زنده و یا حیوانات است) فعال کردند .
برای تعیین اینکه آیا سلول های عصبی پیوندی تحریک شده واقعا کار می کنند، لیپتون و تیم او نوسانات با فرکانس بالا را در سلول های عصبی موجود در اطراف سلولهای پیوندی اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که نورون های پیوند شده نورونهای موجود را برای ایجاد نوسانات با فرکانس بالا تحریک کردند. نوسانات سریعتر عصبی معمولا بهتربوده و با افزایش کارایی در انجام وظایف حسی حرکتی و شناختی مرتبط است.
به طور خلاصه، سلول های عصبی انسانی پیوند شده نه تنها موجب هدایت پیامهای الکتریکی شده بلکه شبکه های عصبی مجاور را با همان میزان که در هیپوکامپ معمولی عمل می کنند، تحریک می کنند.
لیپتون گفت : چشم انداز درمانی این فن آوری امیدوار کننده به نظر می رسد. براساس این نتایج، ما ممکن است قادر به بازگرداندن فعالیت مغز و در نتیجه بازگرداندن عملکرد حرکتی و شناختی از طریق پیوند سلول های دستکاری شده عصبی مشتق از سلول های بنیادی جنینی باشیم ".
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه