تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 دی 1394
سلول های بنیادی ممکن است روزی موجب احیای بینایی شوند!

  سلول های بنیادی ممکن است روزی موجب احیای بینایی شوند!

محققین در دانشگاه جان هاپکینز راهی را برای تبدیل موثر سلول های بنیادی انسانی به سلول های عصبی حیاتی برای دیدن پیدا کرده اند. این امر می تواند راه را برای درمان نابینایی یا بیماری های دیگر چشمی هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، این روش جدید برای ایجاد سلول های گانگلیونی شبکیه در آزمایشگاه می تواند این شرایط را فراهم آورد که روزی شبکیه تخریب شده به دلیل بیماری هایی مانند گلوکوم و MS را ترمیم کنیم. فرایند آزمایشگاهی تولید این سلول های چشمی، ورژن مدیفه شده از روشی است که پیش از این محققین برای تبدیل سلول های بنیادی به سلول های گیرنده نوری چشم استفاده کرده اند. اما در این روش جدید آن ها از یک ماده شیمیایی گیاهی به نام فورسکولین در روز اول فرایند تمایز استفاده کرده اند که کارایی فرایند تمایز به سلول های گانگلیونی شبکیه را افزایش می دهد. محققین امیدوارند که بزودی از این روش تمایزی موثر در ایجاد درمان های جدید برای بیماری گلوکوم و سایر بیماری هایی که به عصب بینایی آسیب می رسانند استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 25 دی,1394

پزشک مشاور

لیلا@: <br />باسلام <br />درمان های موجود برای بیماری های چشمی تنها برای آسیب های لایه رنگی شبکیه است که هنوز هم این روش درمان کلینیکی نشده است، ولی باتوجه به اینکه طرح های زیادی در زمینه مشکلات بینایی و حتی ساخت چشم درون آزمایشگاهی در کشورهای زیادی در حال بررسی است جای امیدواری زیادی برای برطرف شدن مشکلات بینایی در اینده وجوددارد.

جمعه, 25 دی,1394

لیلا

سلام . <br />وقت شما بخیر . <br />ممنون از سایت خوب و اطلاعات امیدوار کننده ایی که در اختیار ما می گذارید . <br />سؤالی داشتم ، آیا می شه امیدوار بود از سلولهای بنیادی برای درمان آسیب به چشم در اثر ضربه استفاده بشه . برادرم در اثر ترکیدن آمپول در آتش و پخش شدن شیشه های اون بینایی چشم چپش رو از دست داده ، آسیب شدید به شبکیه و قرنیه اش وارد شد ولی راضی به تخیله ی چشم نشدیم ، 11 ساله تخت نظر دکتر هستن اوایل در تهران بیمارستان لبافی نژاد و چند سالی هم می شه در شیراز ، هنوز هم به طور مستمر از قطره های چشمی استفاده می کنه . امکانش هست که با استفاده از سلولهای بنیادی مشکلش حل بشه و حداقل ظاهر چشمش حتی شده کمی ، بهتر بشه . <br />ممنونم از حوصله و وقت شما . با تشکر . <br />

دوشنبه, 21 دی,1394

پزشک مشاور

نازیلا مزروعی@: <br />باسلام <br />متاسفانه درمان سیستم عصبی تخریب شده ویا تحلیل رفته مربوط به ناحیه بینایی کار دشواری است و تنها با ساخت چشم در محیط آزمایشگاه جبران می شود که تا رسیدن تحقیقات به این مرحله درمانی ،ساخت ارگان آزمایشگاهی قابل پیوند، فاصله زیادی وجود دارد.

پنجشنبه, 17 دی,1394

نازیلا مزروعی

باسلام وتشکر از مطالب ارایه شده، لطفا در مورد درمان نابینایی حاصل از مصرف الکل که سلولهای عصبی شبکیه رامورد هجوم قرار داده توضیح فرمایید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه