تاریخ انتشار: یکشنبه 11 بهمن 1394
امیدهای تازه برای درمان بیماران صعب العلاج
خون بندناف، بیمه زندگی

  امیدهای تازه برای درمان بیماران صعب العلاج

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان به تشریح اقدامات انجام شده در این مرکز پرداخت و گفت: بانک خون بند ناف چند سالی است که به عنوان خدمت جدیدی در عرصه خدمات پزشکی مطرح شده است وخوشبختانه روز به روز فعالیت آن درحال گسترش می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر مرتضی ضرابی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: سلول‌های بنیادی از منابع مختلف قابل دسترسی هستند و یکی از  منابعی که به راحتی می‌توان سلول های بنیادی را از آن استحصال کرد، خون بند ناف و جفتی است که به عنوان یک زباله بیولوژیک بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود.

 
وی ادامه داد: خون بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است که اگر امکان ذخیره سازی آن فراهم شود می‌تواند در درمان بیماری های بدخیم به خصوص بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند مورد استفاده قرار گیرد.
 
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: چون سلول های بنیادی خصوصاً در بیماری هایی که صدمه بافتی و سلولی‌ وجود دارد، می‌تواند باعث بازسازی و ترمیم آن بافت در بدن شود، از سال 1384  فعالیت جع‌آوری و ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی آغاز شد و اکنون این مرکز توانسته تعداد قابل توجهی نمونه خون بند ناف را جمع آوری کند.
 
ضرابی با بیان اینکه در دنیا بانک خون بند ناف به دو شکل خصوصی و عمومی وجود دارد، افزود: در بانک عمومی معمولاً زوج هایی که در آستانه تولد فرزند هستند نمونه خون بند ناف خود را اهدا کرده و دراختیار بانک خون قرار می‌دهند اما دیگر مالکیتی روی نمونه ذخیره شده ندارند و عملاً این در اختیار بانک خون قرار می گیرد تا اگر فرد بیماری به آن نیاز داشت بتواند به شکل رایگان از این خون بند ناف استفاده کند.
 
وی ادامه داد: این در صورتی است که در بانک‌های خصوصی، زوج هایی که در آستانه تولد فرزند هستند قراردادی را با این بانک به امضا رسانده و هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند  تا این نمونه در مواقع ضروری در اختیار زوج و فرزندان قرار گیرد و خود از آن استفاده کنند.
 
ضرابی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر در بانک عمومی حدود 5 هزار نمونه و و در بانک خصوصی حدود 60 هزار نمونه ذخیره سازی شده است.
 
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه نمونه های ذخیره شده از سراسر کشور جمع آوری شده است، اظهار داشت: این مرکز حدود 24 دفتر نمایندگی در سراسر کشور در مراکز استان ها دارد و خون بند ناف  در این مراکز، جمع آوری شده و کمتر از 24 ساعت به تهران منتقل می شود تا کار جداسازی سلول های بنیادی از خون بند ناف و ذخیره سازی در تهران صورت گیرد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه گرفتن خون بند ناف فقط در زمان زایمان قابل انجام است، گفت: اگر خانواده ای قصد استفاده از خدمات مرکز بانک خون بند ناف را دارد باید حتماً قبل از انجام زایمان، هماهنگی های لازم از سوی زوجه  انجام گیرد و هماهنگی های لازم هم این است که مادر باید آزمایشاتی را در ماه آخر بارداری انجام دهد که بانک خون بند ناف رویان از سلامت مادر اطلاع حاصل کند. همچنین مادر نباید سابقه بیماری خاص و یا سابقه مصرف داروهای هورمونی داشته باشد.
 
ضرابی ادامه داد: کارشناسان این مرکز به صورت 24 ساعته فعال هستند تا در هنگام زایمان حضور پیدا کنند و بلافاصله بعد از تولد نوزاد، خون بند ناف را با روش بسیار ساده ای جمع آوری کنند. این روش آنقدر ساده و بی خطر است که به مادر و نوزاد، صدمه‌ای وارد نمی سازد.
 
مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان گفت: اکنون در بانک خون بند ناف رویان، جداسازی این سلول های بنیادی در حال انجام است و نهایتاً بعد از اینکه آزمایشات کنترل کیفی روی نمونه انجام شد، این نمونه ها در تانک های حاوی نیتروژن مایع در دمای منهای 196 درجه نگهداری می شود و طبق استاندارد هایی که بانک جهانی خون بند ناف تعیین کرده، این نمونه می تواند حتی برای مدت 20 سال نگهداری شود و هر زمان که نیاز بود مورد استفاده قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: سلول های بنیادی که از خون بند ناف گرفته شده است عمدتاً ذخیره سازی می شود تا برای بیماری هایی که منشاء خونی دارند مورد استفاده قرار بگیرند.
 
ضرابی با بیان اینکه خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی خون ساز است، افزود: این سلول های بنیادی برای بیمارانی که به نوعی باعث آسیب مغز استخوان می شوند مانند تالاسمی یا بیماری نقص سیستم ایمنی مانند انواع سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
 
وی ادامه داد: تاکنون این مرکز در 3  سال گذشته نزدیک به 14 نمونه از نمونه های بانک خون بند ناف را برای پیوند در بیماری های مزبور استفاده کرده است و مهمترین آن، نمونه ای بودکه اخیراً برای فرد بیماری که مبتلا به نارسایی مغز استخوان داشت، انجام گرفت.
 
مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کشور ایران برای اولین بار چنین عملی صورت گرفت و نمونه خون بند ناف نوزادی که حدود 7 سال قبل در مرکز بانک خون بند ناف رویان فریز شده بود در زمانی که او دچار نارسایی مغز استخوان شد برای خود او در بیمارستان حضرت علی اکبر(ع) توسط دکتر باهوش پیوند شد و خوشبختانه با توجه به گذشت چیزی حدود 5 ماه از پیوند، شرایط بیمار بسیار رضایت بخش و پاسخ به درمان هم بسیار خوب بوده است.
 
وی در ادامه به نکته دیگری نیز اشاره کرد که می‌تواند امید تازه‌ای برای بهبود مبتلایان به فلج مغزی باشد.
 
مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان گفت: غیر از مواردی که به آن اشاره شد، و پیوندهای آن با موفقیت انجام شده است، در دنیا موارد متعددی نیز وجود دارد که از خون بند ناف برای کودکانی که مبتلا به فلج مغزی بوده اند استفاده شده است.
 
دکتر مرتضی ضرابی تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ایران در یکی از بیمارستان ها این پیوند نیز برای سه بیمار انجام گرفته و می توان گفت نتایج اولیه آن رضایت بخش بوده  اما لازم است که متخصصین سلول های بنیادی در بانک خون بند ناف رویان، ارزیابی‌های مربوطه و همچنین تعداد نمونه گیرنده ها را افزایش داده تا در این صورت بتوان یک ارزیابی دقیق‌تری از نتایج این پیوندها حاصل کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 11 اردیبهشت,1395

پزشک مشاور

سیاوش@: <br />باسلام <br />نه متاسفانه من تا الان طرحی ندیدم که با سلول بنیادی به دنبال درمان فنیل کتونوریا باشد ،ولی در سایر زمینه ها مثل ژنتیک پزشکی طرح های زیادی دراین زمینه در حال انجام ست،این بیماری تنها ازطریق ژن درمانی قابل درمان است.

شنبه, 11 اردیبهشت,1395

پزشک مشاور

نفیسه@: <br />باسلام <br />تحقیقات درزمینه درمان بیماری های مربوط به شبکیه خصوصا بیماری اشتارگات و RP ، درحال انجام است و تا رسیدن به کلینیک راه زیادی مانده است، ولی بیماری لبر چون یک بیماری وراثتی و ژنتیکی است هنوز طرحی درایران برای درمان آن شروع نشده است.

چهارشنبه, 01 اردیبهشت,1395

نفیسه

باسلام و خسته نباشید <br />برادر من نابیناست و مشکوک ب لبرز ک گویا مشکل شبکیه است. <br />اخیرا از رادیو شنیدم ک درحال کار بر روی پرورش سلول های بنیادی براس شبکیه هستید . این درسته؟ <br />وآیا امکان درمان بیماران چشمی با مشکل شبکیه بوجود آمده یا نه. واگر نه ، چ مدت زمانی طول میکشه حدودا ک ااین بیماران درمان بشوند...

چهارشنبه, 25 فروردین,1395

سیاوش

با سلام و خسته نباشید به شما عزیز -بنده یک سوالی داشتم خواهش میکنم در صورت امکان راهنمائی بفرمائید . <br />ایا روش سلولهای بنیادی برای بیماری (پی کی یو ) یا فنیل کتونوریا (phenylketonuria ) <br />موثر میباشد.در صورت مثبت بودن لطفأ بنده را راهنمائی بفرمائید. <br />با تشکر :سیاوش <br />

شنبه, 15 اسفند,1394

پزشک مشاور

خلیل@: <br />باسلام <br />نه متاسفانه در حال حاضر تنها کاربرد سلول های خون بند ناف جهت درمان بیماری های خونی و سرطان خون است.

چهارشنبه, 12 اسفند,1394

خلیل

با سلام <br />فرزندم سندروم نفروتیک دارد آیا میشه با بند ناف کاری براش انجام بدیم ضمنا از دو ماهگی دچار این مشکل شده و الان هم چهار سالش هست

یکشنبه, 11 بهمن,1394

پزشک مشاور

علی @: <br />باسلام <br />خون بند ناف نوزاد تازه متولد شده منظوراست.

یکشنبه, 11 بهمن,1394

علی

سلام <br /> <br />ما که از سنمون گذشته خون بند نافمون رو ذخیره کنیم. چیکار کنیم؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه