تاریخ انتشار: دوشنبه 27 آذر 1391
تبدیل سلول های عادی قلب به سلول های ضربان ساز
با تزریق یک ژن منفرد انجام شد؛

  تبدیل سلول های عادی قلب به سلول های ضربان ساز

محققان موسسه قلب Cedars-Sinai ، سلولهای عادی قلب را با تزریق یک ژن منفرد (Tbx18) به سلولهای کاملا مشابه سلول های ضربان ساز تخصصی قلب تبدیل کرده و پس از دهه ها تحقیق طولانی ، گام مهمی دردرمان بیولوژیکی تصحیح ضربان نامنظم قلب بر داشته اند.
امتیاز: Article Rating

 

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، دکتر Hee Cheol Cho گفت: با وجودیکه ما و دیگرمحققان پیش از این نیزسلول های ضربان ساز اولیه را ایجاد کرده بودیم، این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که یک ژن می تواند مستقیما سلول های عضله قلب را به سلول های ضربان ساز واقعی تبدیل کند. این سلول های تولید شده جدید پیامهای الکتریکی را به طور خودبه خودی تولید کرده وازسلول های ضربان ساز طبیعی غیر قابل تشخیص هستند.
سلول های ضربان ساز ایمپالس های الکتریکی تولید کرده که به دیگر سلول های قلبی با یک الگوی منظم برای ایجاد انقباضات ریتمیک عضله گسترش می یابد. اگر این سلولها اشتباه کنند، در بهترین حالت، پمپ قلب نامنظم می شود و برای افراد سالم ، عمل جراحی اغلب به عنوان تنها گزینه برای بقا است.
محققان Cedars-Sinai ، ویروسی را که برای حمل ژن  Tbx18 طراحی شده به کار گرفتند . این ژن نقش کلیدی در تکوین سلول های ضربان ساز جنینی ایفا می کند. این سلول های جدید هم در آزمایشگاه و هم درمطالعات انجام شده درخوک دارای ویژگی ها و عملکرد سلول های ضربان ساز طبیعی قلب بودند .
تلاش های قبلی برای تولید سلول های ضربان ساز جدید، منجر به ایجاد سلول های عضله قلبی شده بود که ضربان داشت. با این حال، این سلول های اصلاح شده بیشتر شبیه سلول های ماهیچه ای معمولی بود تا سلول های ضربان ساز. روش دیگر استفاده ازسلول های بنیادی جنینی برای ایجاد سلول های ضربان سازقلبی بود. اما خطر آلودگی با سلولهای سرطانی مانع تداوم تحقیق درپتانسیل درمانی سلول های بنیادی جنینی شد. این مطالعه جدید، به سادگی سلول های ضربان سازی را که شبیه سلولهای عادی است بدون   خطر ابتلا به سرطان ایجاد  کرده است.
پروفسور Eduardo Marbán  گفت:" این نقطه اوج  10 سال کار در آزمایشگاه  برای ساخت سلولهای ضربان ساز بیولوژیکی به عنوان جایگزینی برای دستگاه های ضربان ساز الکترونیکی است. این محققان گفتند اگر تحقیقات بعدی یافته های این مطالعات را تایید کند آنها باورخواهند داشت که درمان با تزریق Tbx18 به قلب یک بیمار و یا  ایجاد سلول های ضربان ساز در آزمایشگاه و پیوند آنها به قلب ممکن خواهد بود. اما قبل از آزمایش های بالینی در انسان ،مطالعات بیشتری برای بررسی ایمنی و اثربخشی این درمان باید انجام شود.
این مطالعه درمجله Nature Biotechnology منتشرشده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه