تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 آذر 1390
پیوند سلول های بنیادی به بیماران مسن خونی امکان پذیر می شود

  پیوند سلول های بنیادی به بیماران مسن خونی امکان پذیر می شود

بیماران مسن مبتلا به سرطان خون ممکن است از پیوند سلول های بنیادی بهره مند شوند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از oncologynurseadvisor، استفاده از روش آماده سازی پرتو درمانی با حداقل شدت قبل از پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی (پیوند سلول خون ساز HCT) ممکن است گزینه پایدارتری برای بیماران مسن تر مبتلا به بدخیمی های پیشرفته  خونی مانند لوسمی یا لنفوم باشد که نمی توانند درمان های قوی تر پیش از پیوند را تحمل کنند.
HCT معمولا با روش های آماده سازی سیتوتوکسیک شدید با هدف کاهش حجم تومور انجام می شود. با توجه به خطر سمیت آن برای ارگان، این آماده سازی با دوز بالا محدود به افراد جوان تراز 55 یا 60 سال است.

با توجه به این که اکثر بدخیمی های خونی در سنین متوسط ​​65 تا 70 سال تشخیص داده می شود، اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که ممکن است از پیوند آلوژنیک سلول های خون ساز بهره مند شوند از درمان خارج می شوند.
برای برطرف کردن این محدودیت، محققان نوعی روش آماده سازی با حداقل سمیت را برای پیوند آلوژنیک HCT در بیماران مسن تر مبتلا به سرطان پیشرفته خونی ابداع کرده اند.

از سال 1998 تا 2008 ، 372 بیمار مبتلا بین سنین 60 تا 75 سال (متوسط ​​64 سال) در18 موسسه دریک آزمایش بالینی آینده نگر تحت پرتودرمانی با دوز کم به تنهایی یا همراه با fludarabine قرار گرفتند.
این بیماران سپس پیوند مغز استخوان و یا سلول های بنیادی را از 184 اهدا کننده وابسته و 188 اهدا کننده غیروابسته دریافت کرده و تحت درمان سرکوب گر سیستم ایمنی پس از پیوند قرار گرفتند.

از 23 ژوئن 2010 (با متوسط ​​پیگیری 55 ماه) 133 نفر زنده ماندند. میزان بقای کلی و بقای بدون پیشرفت بیماری طی پنج سال به ترتیب 35 ٪ و 32 ٪ بود و درمجموع بروزعود بیماری 41 ٪ بود. در درون گروه های سنی ، میزان بقای کلی بیماران سن 60 تا 64 سال 38 ٪ ، برای افراد 65 تا 69 سال 33 ٪  و برای کسانی که 70 سال یا مسن تر بودند 25 درصد بود.
شایع ترین علت مرگ و میر پیشرفت یا عود بیماری (135 نفر) بود. عفونت ، GVHD و شکست چند ارگان علت 104 مرگ دیگربود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه