تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395
استخراج سلول های بنیادی از سیاهرگ های برجای مانده از جراحی قلب

  استخراج سلول های بنیادی از سیاهرگ های برجای مانده از جراحی قلب

تیمی از محققین دانشگاه بریستول توانسته اند سلول های بنیادی را از سیاهرگ ها جداسازی کرده و سپس از آن ها برای تحریک رشد عروق خونی جدید در موش استفاده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، محققین این دانشگاه بر این باورند که این یافته آن ها می تواند درمان عضلات قلبی آسیب دیده را یک گام دیگر به واقعیت نزدیک کند اما کارشناسان سلول های بنیادی می گویند که هنوز راه زیادی برای رسیدن به این هدف باقی مانده است.

سلول های بنیادی بسیار جذاب هستند و محققین پزشکی به دلیل توانایی تمایزی بسیار بالای این سلول های بنیادی برای تولید انواع سلول های بدن، تمایل زیادی برای استفاده از آن ها برای ترمیم بافت های آسیب دیده و خودنوزایی بافت های جدید دارند. زمانی که این سلول های بنیادی مشتق از سیاهرگ ها به عضله پای موشی تزریق شدند که به دلیل فقدان خونرسانی مناسب دچار آسیب قلبی شده بود، سلول ها شروع به ایجاد عروق خونی جدید کردند تا جریان خون را بهبود ببخشند. محققین می گویند این اولین باری است که فردی توانسته است سلول های بنیادی را از قطعات سیاهرگی به جای مانده از جراحی های بای­پس قلبی استخراج کند. این سلول ها این امکان را فراهم می کنند که فرد علاوه بر انجام بای­پس، با استفاده از سلول های بنیادی خودش مورد سلول درمانی قلبی نیز قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه