تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395
تأسیس ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلولهای بنیادی در کمتر از یک سال
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی اعلام کرد

  تأسیس ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلولهای بنیادی در کمتر از یک سال

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی با اشاره به اینکه در سال گذشته تنها یک شرکت دانش بنیان در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی داشتیم، گفت: در جشنواره ملی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی، بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی حضور دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان؛ امیرعلی حمیدیه اظهار کرد: در ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی حدود هشت ماه است که برای برگزاری این جشنواره در تلاش هستیم.

وی افزود: پس از تلاشهای فراوان، قرار است طی سه روز، بزرگترین مجمع فعالان حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی جمهوری اسلامی ایران را در یک مکان گردهم آوریم.

حمیدیه با اشاره به بخشهای مختلف این جشنواره خاطرنشان کرد: در برگزاری این جشنواره بیش از 16 کارگاه آموزشی در نقاط مختلف تهران اعم از سازمان انتقال خون، بیمارستانهای دانشگاهی و خصوصی و دیگر موارد برنامه‌ریزی شده‌اند که برای ارائه محصولات خود تا دو روز آینده فعالیت دارند؛ در حال برگزاری همزمان این 16 کارگاه هستیم که بیش از 170 محقق و دانشجو در برنامه‌های این کارگاهها ثبت‌نام کرد‌ه‌اند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی با بیان اینکه توانستیم در کنگره بین‌المللی این جشنواره علوم پایه، علوم بالینی پزشکی و علوم مهندسی را کنار یکدیگر قرار دهیم، تصریح کرد: بخش کنگره علمی این جشنواره در سه بخش سخنرانی مدعوین داخلی و خارجی، ارائه مقالات و پوسترهای پذیرفته شده برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش سخنرانان مدعو، 14 نفر از برترین افراد حوزه سلولهای بنیادی از کشورهای مختلف امریکا، انگلیس، اتریش و دیگر کشورها، 12 نفر از برترین افراد سلولهای بنیادی داخل کشور و 11 نفر از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر در این جشنواره دعوت شده‌اند؛ از میان حدود 280 مقاله‌ای که ارسال شده بود، 30 مقاله ایرانی، 5 مقاله خارجی از کشورهای هند، پاکستان، تاجیکستان و عراق پذیرفته شد؛ در بخش پوسترها نیز 140 پوستر برای ارائه در این جشنواره پذیرفته شده است.

حمیدیه با اشاره به اینکه علم و فناوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی علمی نوین برای کشور به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: این علم با سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد و موجب درآمدزایی غیرنفتی برای کشور می‌شود همچنین اشتغال‌زایی برای جوانان، ارتباط غیرمستقیم با امنیت ملی را نیز در پی دارد.

وی ادامه داد: بنابراین ما به کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در تلاش هستیم که افراد به خصوص جوانان و دانش‌آموزان را به سمت این علم تشویق کنیم.

حمیدیه با اشاره به استقبال خوبی که از آزمون دو مرحله‌ای المپیاد سلولهای بنیادی و زیرساختی پزشکی برای دانش‌آموزان به عمل آمد، یادآور شد: برای دانش‌آموزان نیز در این جشنواره غرفه‌هایی در نظر گرفتیم و قسمتی از مراسم اختتامیه این جشنواره را به دانش‌آموزان اختصاص می‌دهیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی با اشاره به اینکه کشور ما از زمانهای گذشته با استفاده از طب سنتی حرف اول حوزه پزشکی در دنیا را می‌زد، متذکر شد: امروزه ما در دنیای پزشکی جایگاه بدی نداریم اما لیاقت کشور ما بیشتر از اینهاست و هنوز جایگاه واقعی و لایق خود را در این حوزه نیافتیم.

وی افزود: اگر بخواهیم پزشکی را به قسمتهای مختلف مثل طب سنتی، طب کلاسیک تقسیم کنیم، یک طب آینده هم باید برای آن تعریف کنیم که معاونت علمی فناوری به شدت مشغول برنامه‌ریزی برای این طب با استفاده از سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی است که کشور ما بازهم در صدر جدول علم پزشکی در جهان قرار گیرد.

حمیدیه با اشاره به جایزه ملی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی تصریح کرد: برای طراحی این جایزه، افراد زیر 35 سال که از اساتید جوان دانشگاه‌ها یا دانشجویان مقطع دکتری هستند را گرد هم آوردیم؛ این جایزه به افراد برتر سه حوزه ایده برتر، مقاله برتر و پایان‌نامه برتر اهدا خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی خاطرنشان کرد: از اقدامات دیگر ستاد، راه‌اندازی کانون اندیشه و نوآوری ایرانیان مقیم خارج از کشور بود که حدود 180 نفر در این کانون ثبت‌نام کردند همچنین ما 12 نفر از اساتید و چهره‌های برتر این افراد را به عنوان سخنران در این جشنواره دعوت کردیم.

وی به حضور معاون علمی فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم، بهداشت و فناوری و رؤسای دانشگاه‌ها در مراسم اختتامیه این جشنواره در روز شنبه یازدهم خرداد ماه اشاره کرد و گفت: استفاده از دستاوردها، تجربیات و انتقال سریعتر دانش و فناوری ایرانیان خارج از کشور و تسهیل ایجاد انگیزه کار برای مهاجرت نخبگان عزیزمان به داخل کشور از اهداف دیگر این جشنواره است.

به گزارش تسنیم، حمیدیه با اشاره به اینکه در سال گذشته تنها یک شرکت دانش بنیان در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی داشتیم، خاطرنشان کرد: در این جشنواره بیش از 50 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه شرکت کردند که ما در اهدای غرفه به این شرکتها تا حدودی دچار مشکل شده بودیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی تصریح کرد: برنامه ستاد در سالهای آینده، افزایش روز به روز تعداد شرکتهای دانش‌بنیان در این حوزه و تجمیع این شرکتها برای تأسیس شرکتهای بزرگ و بین‌المللی در سطح جهان است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه