تاریخ انتشار: شنبه 30 مرداد 1395
تنظیم سلول های بنیادی خونی در جفت

  تنظیم سلول های بنیادی خونی در جفت

محققین دانشگاه UCLA نوع خاصی از سلول ها و یک مسیر پیام رسانی را در ریزمحیط(نیچ) جفت شناسایی کرده اند که نقش کلیدی را در ممانعت از تمایز سلول های بنیادی خونی به سلول های خونی بالغ در جفت بازی می کنند. جلوگیری از تمایز زودرس برای تضمین داشتن منبع خونی مناسب و کافی در طول عمر فرد حیاتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، نیچ جفت را منطقه امنی برای سلول های بنیادی می دانند که تولید و تکثیر سلول های بنیادی خونی را بدون این که موجبات تمایز آن ها را فراهم آورد حمایت می کند. این امر موجب می شود که خزانه ای از سلول های بنیادی و پیش ساز سلول های خونی برای زندگی جنینی و بعد از جنینی فراهم باشد.

در مطالعه ای جدید دکتر میکولا و همکارانش در UCLA دریافته اند که پیام رسانی PDGF-B در سلول های تخصص یافته در جفت به نام تروفوبلاست که لانه گزینی و تبادل مواد غذایی را بین مادر و جنین تسهیل می کنند، برای حفظ ریز محیط یا نیچ منحصربفرد سلول های پیش ساز خونی در جفت حیاتی است. زمانی که سیگنالینگ PDGF-B متوقف می شود، این پیش سازهای خونی خیلی زود تمایز می یابند و سلول های قرمز خونی را در جفت تولید می کنند. این مطالعه نشان داده است که سلول های تروفوبلاستی به عنوان مرکز پیام رسانی قوی عمل می کنند که نیچ جفتی را به عنوان منطقه ای امن برای سلول های بنیادی کنترل می کنند. پیام رسانی PDGF-B در سلول های تروفوبلاستی تولید اریتروپوئیتین که تمایز سلول های بنیادی خونی به سلول های قرمز خونی را کنترل می کند، سرکوب می کند. زمانی که PDGF-B وجود نداشته باشد، مقادیر اضافی از اریتروپوئیتین در جفت تولید می شود که منجر به شروع تمایز سلول های قرمز خونی در ساختار عروقی جفت می شود. این یافته بسیار جالب است زیرا نشان می دهد که یک تغییر مولکولی ساده برای تغییر عملکرد نیچ سلول های بنیادی خونی در جفت کافی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه