تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 شهریور 1395
برنامه اهدای خون بند ناف  یک زباله پزشکی را به یک منبع حفظ کننده حیات تبدیل می کند

  برنامه اهدای خون بند ناف یک زباله پزشکی را به یک منبع حفظ کننده حیات تبدیل می کند

لوکمیا یکی از سرطان های شایع در بین کودکان است که سلول های خون ساز مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری اغلب تحت تیمار با پیوند سلول های بنیادی قرار می گیرد که طی آن سلول های مغز استخوان بیمار با سلول های بنیادی اهدا شده بوسیله فرد سالم جایگزین می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، پیوند موفقیت آمیز به یافتن اهداکننده ای بستگی دارد که نزدیکترین قرابت ژنتیکی را با فرد داشته باشد و این امر در بین بیمارانی از نژادها و قومیت ها مختلف چالشی بزرگ محسوب می شود و متاسفانه بسیاری از آن ها به دلیل نداشتن یک اهدا کننده مطابق قبل از پیوند می میرند.

اما یک منبع عمدتا دست نخورده از سلول های بنیادی با ژنتیک متنوع درست در زیر دماغ ما قرار دارد: خون بند ناف. این خون و بافت معمولا طی زایمان ها دور ریخته می شود و این در حالی است که این زباله بیولوژیک منبع غنی از سلول های بنیادی است. تحت شرایط درست می توان این خون بند ناف را بدون این که خطری برای مادر و نوزاد وجود داشته باشد جمع آوری کرد و برای یک بیماری غیر خویشاوند مورد استفاده قرار داد(بانک های عمومی خون بند ناف). مطالعات نشان داده است که می توان از این خون بند ناف های اهدایی در هر جایی برای درمان سرطان های خونی و بیماری های خونی وراثتی نادر استفاده کرد. محقق بزرگی مانند آگراوال، استفاده از پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف را یکی از بزرگ ترین پیشرفت های صورت گرفته در 20 سال اخیر در زمینه پزشکی می داند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه