تاریخ انتشار: شنبه 27 شهریور 1395
درمان فلج مغزی با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف در ایران

  درمان فلج مغزی با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف در ایران

محققین ایرانی در انستیتو رویان اخیر روی پژوهشی کار می کنند که هدف آن تست سلول های بنیادی خون بند ناف به عنوان درمانی بالقوه برای فلج مغزی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Mehrnews، فلج مغزی شایع ترین ناتوانی فیزیکی در کودکان است که به طیف وسیعی از علایم فیزیکی مانند مشکل در راه رفتن و هماهنگ سازی حرکات را موجب می شود. در حال حاضر درمان مشخصی برای این بیماری کشف نشده است. در این مطالعه جدید محققین قصد دارند از سلول های بنیادی خون بند ناف که پیش از این تاثیرش برای بیماری هایی مانند لوکمیا مشخص شده بود برای درمان فلج مغزی استفاده کنند. دکتر مرتضی ضرابی یکی از اعضای رویان و مدیر اجرایی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف به خبرگزاری مهر گفته است که نزدیک به 27 موسسه برای ذخیره سازی خون بند  ناف در ایران مشغول به کار هستند و تا کنون 67000 نمونه در بانک های خصوصی و 5000 نمونه در بانک های عمومی ذخیره شده است.

با توجه به توان تمایزی سلول های بنیادی خون بند ناف در تولید خون، آن ها بیشترین کاربرد را در درمان بیماری های خونی مانند تالاسمی، لوکمیا و نقص ایمنی و کم خونی مادرزادی داشته اند. در حال حاضر محققین رویان پروژه ای را با هدف استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف برای درمان فلج مغزی و سایر اختلالات منتهی به آسیب های عصبی در جمجمه آغاز کرده اند. دکتر ضرابی در ادامه بیان داشته است که این پروژه روی کودکان مبتلا به فلج مغزی در حال انجام است و نتایج خوبی بدست آمده است که با مشخص شدن نتایج مربوط به پیوند، بحث استفاده درمانی آن نیز آغاز خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه