تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 شهریور 1395
شناسایی سلول های تکثیر شونده در اندوتلیوم قرنیه طبیعی و بیمار

  شناسایی سلول های تکثیر شونده در اندوتلیوم قرنیه طبیعی و بیمار

محققین انستیتو چشم و گوش ماساچوست برای اولین بار سلول های سریعا تکثیر شونده ای به نام سلول های پیش ساز مشتق از ستیغ عصبی را در اندوتلیوم قرنیه مشتق از قرنیه های طبیعی و بیمار کشف کرده اند. افراد بیمار مبتلا به مشکلی به نام دیستروفی اندوتلیالی قرنیه فاچ(FECD) بودند که طی آن سلول های مسئول شفاف نگه داشتن قرنیه به صورت زودرس می میرند و منجر به نابینایی می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، پیش از این محققین براین باور بودند که همه سلول های اندوتلیوم قرنیه قادر به تقسیم نیستند اما در این مطالعه جدید آن ها جمعیت کوچکی از سلول های بنیادی خفته را شناسایی کرده اند که قادر به تکثیر هستند. آنها با استفاده از مارکرهای مختلف نشان داده اند که این سلول ها، سلول های پیش ساز هستند. علاوه براین، آن ها توانسته اند این سلول ها را به نورون هایی تمایز دهند که دارای مشخصه های بافت مشتق از ستیغ عصبی و پیش سازهای آن است.

اندوتلیوم قرنیه مسئول پمپ کردن آب به سرتاسر قرنیه برای حفظ شفافیت دید را به عهده دارد و زمانی که سلول های اندوتلیوم قرنیه می میرند، آن ها بازسازی نمی کنند. فقدان این سلول ها در بیماران مبتلا به FECD منجر به این می شود که شفاف سازی قرنیه به خوبی صورت نگیرد و اگر درمان مناسبی صورت نگیرد ممکن است به نابینایی منجر شود. پیوندهای قرنیه کامل یا نسبی شایع ترین درمان موجود برای احیای بینایی در بیماران مبتلا به FECD است. با این حال، مطالعات بالینی اندکی نشان داده اند که با برداشتن بخش های مرکزی سلول های بیمار، سلول های پیرامونی می توانند با هدف شفاف سازی قرنیه به سمت مرکز رشد کنند. در مجموع، این سلول های جدیدا شناسایی شده تکثیر شوند می توانند امیدی برای بازسازی سلول های اندوتلیالی خود بیمار و گزینه جایگزین برای پیوند قرنیه حتی در بیماران مبتلا به FECD باشند. این یافته ها نشان می دهد که برخی سلول ها در دیستروفی فاچ هنوز سالم هستند و این بدین معنی است که ما می توانیم به طور بالقوه ای آن ها را برای تقسیم شدند و بازسای قرنیه در زمان بیماری تحریک کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه