تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 مهر 1395
شناسایی ژنی در سلول های بنیادی که دستور بازسازی عضلات اسکلتی را می دهد

  شناسایی ژنی در سلول های بنیادی که دستور بازسازی عضلات اسکلتی را می دهد

مدت هاست که محققین می دانند ژن Prox1 نقش مهمی را در تکوین جنینی بازی می کند و در مطالعه ای جدید محققین کشف کرده اند که این ژن برای تمایز سلول های بنیادی عضلات اسکلتی نیز ضروری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، عضلات اسکلتی نه تنها برای حرکت بلکه برای تنظیم متابولیسم کلی بدن نیز ضروری هستند  و ظرفیت قابل توجهی برای بازسازی بعد از آسیب دارند. ژن Prox1، نقش بسیار مهمی در تکوین جنینی اولیه اندام هایی مانند کبد، عروق لنفی و عدسی چشم دارد و در تکوین سرطان هایی مانند سرطن کلورکتال نیز نقش دارد.

در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه هلسینکی فنلاند دریافته اند که سلول های بنیادی عضلات اسکلتی به نام سلول های اقماری نیز این ژن را بیان می کنند. هم چنین محققین دریافته اند که این ژن در فیبرهای عضلانی آهسته که ظرفیت متابولیکی بالایی دارند نیز بیان می شوند. حدود نیمی از فیبرهای عضلات اسکلتی از نوع آهسته هستند. انتقال ژن Prox1 به فیبرهای عضلانی سریع آن ها را به فیبرهای آهسته تبدیل می کند و این در حالی است که حذف آن فعالیت فیبرهای عضلانی سریع را افزایش می دهد. یافته های این مطالعه در مورد نقش Prox1 در سلول های اقماری و فیبرهای عضلانی آهسته، مسیر جدیدی را برای مطالعه بیماری های عضلانی یا متابولیکی مانند دیابت نوع دو معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه