تاریخ انتشار: یکشنبه 01 بهمن 1391
غلظت کموکاین هدایت کننده مهاجرت سلول های ایمنی

  غلظت کموکاین هدایت کننده مهاجرت سلول های ایمنی

گروهی از پژوهشگران اتریشی و سوئیسی برای اولین بار به اثبات رسانده اند که سلول های ایمنی در امتداد شیب غلظت شیمیایی مهاجرت می کنند.گرچه این روند به صورت یک فرضیه از مدت ها پیش مورد توجه بود ولی هرگز در بافت های زنده نشان داد نشده بود.
امتیاز: Article Rating

 

 

به گزارش بنیان به نقل از Medicalxpress،سلول های ایمنی جریان خون را ترک می کنند و از طریق بافت ها به جستجوی باکتری ها، ویروس ها و دیگر مهاجمین مهاجرت می کنند و سپس داخل رگ های لنفاوی شده و به جریان خون باز می گردند.
 
 اکنون تحقیقات جدیدنشان داده اند که آن ها چگونه از بافت ها حرکت کرده و راه خود را می یابند. پیشتر تصور بر این بود که سلول های ایمنی از طریق بافت ها در امتداد شیب های کموکاین ها  هدایت می شوند.این کموکاین ها  گروهی از پروتئین های ترشح شده توسط سلول ها هستند و به عنوان راهنمای حرکت سلول ها در طول تکامل جنینی شناخته می شدند. این تصور در مورد سلول های سرطانی نیز وجود داشت که ازشیب های غلظت برای انتشار در بدن پیروی می کنند.این فرضیه در کشت های سلولی نشان داده شده بود ولی هرگز درموجود زنده (in vivo) اثبات نشده بود. محققانی از موسسه علو  فون اتریش به سرپرستی Michael Sixt بر روی نوعی از گلبول های سفید خون یا لکوسیت ها به نام سلول های دنریتیک در پوست موش و کموکاینی به نام CCL21 مطالعه کرده اند و از طریق تصویر برداری کمی قادر به مشاهده مهاجرت سلول ها رد بافت ها شده اند.
 
کموکاین ها قبلا به عنوان سایتوکاین ها شناخته می شدند و چندین خانواده متفاوت از این پروتئین ها وجود دارد. کموکاین های C-C به دلیل داشتن دو گروه سیتئین در مجاورت هم به این نام خوانده می شوند.در انسان Chemokine(C-C motif) ligand 21 توسط یک ژن که بر روی کروموزوم9 قرار داردبیان می شود.دانشمندان نشان داده اند که CCL21 در سلول های اندوتلیال رگ های لنفاوی تولید می شوند و کموکاین داخل بافت ها منتشر می شود تا یک شیب غلظت نزولی شکل گیرد. دانشمندان این گروه قادر به ترسیم شیب ها شدند و آن ها را با مسیر های مهاجرت سلول ها ی ایمنی مقایسه کردند . به این ترتیب توانستند اثبات کنند که از مسافت 9 میکرومتر ،سلول ها شیب غلظت را دنبال می کنند و با حرکت به سوی غلظت بیشتر CCL21 ، در رگ های لنفاوی قرار می گیرند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه