تاریخ انتشار: دوشنبه 07 آذر 1390
ناهنجاری های سلول های بنیادی و بروز سرطان

  ناهنجاری های سلول های بنیادی و بروز سرطان

ازآنجاییکه گفته می شود هر سلولی که در خارج از بدن رشد  داده شود بیشتر در معرض ابتلا به ناهنجاری ها قرار دارد، یافته ها ی منتشر شده در نشریه Nature Biotechnology  نشان می دهد دانشمندان به سرنخ های جدیدی برای شناسایی بهتر پتانسیل این سلول های "سرکش" دست یافتند.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازtheaustralian ، ازآنجاییکه گفته می شود هر سلولی که در خارج از بدن رشد  داده شود بیشتر در معرض ابتلا به ناهنجاری ها قرار دارد، یافته ها ی منتشر شده در نشریه Nature Biotechnology  نشان می دهد دانشمندان به سرنخ های جدیدی برای شناسایی بهتر پتانسیل این سلول های "سرکش" دست یافتند.
چنین غربالگری هایی برای توسعه ایمن درمان های جدید ترمیمی با استفاده از سلول های بنیادی ضروری است.
اما بروز این ناهنجاری ها نیز هشداری برای خطرات ناشی از سلول های بنیادی برای بیماران ناامیدی است که می توانند به منظورامتحان درمان های تست نشده و اثبات نشده بر روی اینترنت در جاهایی مانند چین ، هند و مکزیک اغوا شوند.

Martin Pera  از دانشگاه ملبورن گفت: در حالی که این اطمینان وجود دارد که 75 درصد از رده سلول های بنیادی مورد مطالعه پس از رشد طولانی مدت در آزمایشگاه طبیعی باقی ماند ، شناسایی و از بین بردن سلول های غیر طبیعی ، پیش نیاز قطعی برای استفاده های بالینی محصولات سلول های بنیادی است.

پروفسور Pera  هشدار داد که بسیاری از کلینیک های ارائه دهنده خدمات سلول های بنیادی فاقد کنترل کیفیت کافی هستند.
سلول های جنینی و یا به اصطلاح سلول های پرتوان القایی (IPS) که از تغییر سلول های بنیادی بالغ بوجود می آیند  هدف بالقوه علم پزشکی هستند که می توان آنها را از نظر ژنتیکی برای تبدیل به هر گونه بافت بدن "برنامه ریزی" کرد.
این سلول ها، چشم انداز جدیدی برای درمان های ترمیمی برای بیماری ها و صدماتی مثل کوری و آسیب های نخاعی است. اما تضمین این که  آیا این سلول های وارد شده به بدن به طورنرمال رشد می کنند بصورت یک چالش کلیدی باقی مانده است.

درمان های کنونی با سلول های بنیادی محدود به استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان یا خون بند ناف و برای درمان اختلالات خونی مثل لوسمی است.
 در بزرگترین بررسی از 35 آزمایشگاه و بر روی 138 رده سلول های بنیادی و طیف های متنوعی از گروه های انسانی قومی مشخص شد که حدود 20 درصد از رده سلول های بنیادی جنینی انسان و در حدود 25 درصد ازرده سلول های بنیادی IPS ناهنجاری هایی را بروز دادند.
این مطالعه بر اساس نتایج حاصل ازرشد سلول های بنیادی در آزمایشگاه برای یک دوره های طولانی بیش از یک سال  و مقایسه آن با دوره کوتاه چند ماهه بدست آمد.

اما پروفسور PERA گفت : با این حال مواردی وجود داشت که در آن بروزناهنجاری به وجود آمده سریع تر از انتظار بود که تاکیدی بر نیاز به غربالگری موثر است.
این مطالعه همچنین یک کروموزوم خاص را که به نظر می رسد منبع این ناهنجاری هاست شناسایی کرد که برای توسعه تکنیک های جدید غربالگری مهم خواهد بود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه