تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1391
روشی جدید برای درمان نوع خاصی از سرطان ریه

  روشی جدید برای درمان نوع خاصی از سرطان ریه

محققان مرکز سرطان Moffitt موفق به کشف یک روش درمانی برای نوعی از سرطان ریه وابسته به مصرف تنباکو با نام سرطان ریه با یاخته های بزرگ شدند.
امتیاز: Article Rating

 


 

به گزارش بنیان و به نقل از medicalxpress ؛این درمان براساس ژن IKBKN می باشد که به تازگی شناسایی شده و می تواند به تنظیم پاسخ ایمنی در بدن کمک کند.

ژن IKBKN بخشی از خانواده آنزیم های پیچیده دخیل در افزایش التهاب سلولی می باشد.بیان این ژن با سرطان های پستان و پروستات  در ارتباط است و تا به حال بین ژن IKBKN با عوامل سرطان زای محیطی مانند دود سیگار رابطه ای گزارش نشده است.

دود تنباکو مهمترین و موثر ترین عامل سرطان ریه می باشد. ترکیبات سرطان زای  موجود در تنباکو از طریق یک فرایند خاص باعث تخریب DNA می شوند.مطالعات اخیر نشان داده اند که دود سیگار نیز می تواند از طریق ایجاد تغییراتی در مسیرهای تنظیمی تکثیر و بقای سلول منجر به سرطان ریه شود.این مطالعه به بررسی و شناخت یکی از مسیرهای سیگنالینگ ، درجهت پیدا کردن داروهای هدف برای درمان نوعی از سرطان ریه به نام سرطان ریه با یاخته های غیر کوچک (non-small cell lung cancer) پرداخته است.

این مطالعه نشان داد که IKBKE توسط دو ماده کارسینوژن ، نیکوتین و نیتروزامین کتون مشتق شده از نیکوتین ، دردود تنباکو القا می شود.محققان دریافتند که IKBKE یک مولکول کلیدی مرتبط با تنبا کو می باشد که باعث ایجاد سرطان ریه می شود.

دکتر Jin Q. Cheng, عضو گروه انکولوژی مولکولی مرکز تحقیقاتی  Moffitt در این باره گفت: از آنجایی که IKBKE کینازها توسط تنباکو القاء می شوند، باز دارنده های مولکولی کوچکی که بتوانند IKBKE را مهار کنند، پتانسیل خوبی برای درمان سرطان های ریه دارند.درمان های رایج برای درمان سرطان ریه با یاخته های کوچک ، عبارتند از : جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی می باشند که درمورد آنها در نهایت در بیماران مقاومت به درمان ایجاد می شود.از این جهت  ژن درمانی های هدفمند برای مقابله به این بیماری  ضروری می باشد.

دراین مطالعه ، محققان برای اولین بار گزارش کردند که IKBKE هدف یک فاکتور رونویسی به نام STAT3 است که دارای نقش کلیدی در بسیاری از فرایندهای سلولی مانند : رشد سلولی و مرگ برنامه ریزی شده سلولی می باشد.به گفته محققان ، STAT3 اغلب در انواع مختلف سرطان های انسانی فعال می باشد و هنگام فعال شدن میزان بیان IKBKE و سطح پروتئین ها افزایش می یابد.در سرطان ریه با یاخته های غیرکوچک  ناشی از نیکوتین سیگار، IKBKE وابسته به STAT3 می باشد.

از آنجایی که IKBKE یک مولکول هدف برای STAT3 محسوب می شود فعال شدن STAT3 می تواند به عنوان یک پتانسیل درمانی جذاب مورد استفاده قرار گیرد.در حالی که IKBKE  باعث مقاومت در برابر شیمی درمانی می شود ، مهار سلول های سنتز کننده IKBKE می تواند بقای سلول های سرطانی را کاهش دهد. با توجه به اینکه ، بیان IKBKE کیناز توسط دود تنباکو القا می شود و افزایش سطح IKBKE در پاسخ به نیکوتین و نیتروزامین کتون مشتق شده از نیکوتین ایجاد می شود، این مولکول می تواند به عنوان یک مولکول هدف برای ، سرطان های ریه با یاخته های کوچک،  مطرح گردد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه