تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 دی 1395
سلول های بنیادی پیوند شده از مغز استخوان به قلب می توانند عملکرد قلبی را بهبود ببخشند

  سلول های بنیادی پیوند شده از مغز استخوان به قلب می توانند عملکرد قلبی را بهبود ببخشند

محققین در بخش قلب و سلول درمانی بیمارستان رینا سوفیای کوردوبا، مجموعه تست ها و درمان هایی را روی بیمارانی که از حملات قلبی رنج می برند انجام داده اند. آن ها سلول های بنیادی بیماران را به آن ها ایملپنت کرده و بازسازی دیواره قلبی و عملکرد آن را بهبود بخشیدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، محققین بیمارستان کوردوبا به سرپرستی کونچا هررا برنامه درمانی را با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بیمارانی که دچار مشکلات قلبی هستند، انجام داده اند. این بیماران به دلیل انسداد یکی از شریان های کرونری شان دچار انفارکته میوکاردی شده بودند.

در این تست، محققین 30 بیمار را به صورت تصادفی به سه گروه ده نفره تقسیم کردند. اولین گروه، گروه کنترل بود که درمان استاندارد برای انفارکته میوکاردی حاد را دریافت کردند؛ گروه دوم با سلول های بنیادی تیمار شدند که به شریان کرونری بیماران پیوند شد و گروه سوم با داروی پزشکی به نام G-CSF تیمار شدند که موجب می شود سلول ها از مغز استخوان به خون مهاجرت کنند و بدین ترتیب به صورت طبیعی به درمان قلب کمک می کنند. در انتهای تست، نتایج نشان داد که دو گروهی که بدون سلول تیمار شده بودند، اندکی بهبود یافتند و این در حالی بود که بیمارانی که مورد پیوند سلول های بنیادی از طریق شریان کرونری شان قرار گرفته بودند، عملکرد بطنی بهبود یافته تری را نشان دادند. در این گروه، علایم نارسایی قلبی مانند درد، خستگی و مشکلات تنفسی کاسته شد. علاوه براین، با این روش امکان جلوگیری از برخی آریتمی های حاد(بی نظمی در ضربان قلب) نیز وجود دارد. به طور خلاصه، سلول های بنیادی پیوند شده از مغز استخوان به عضلات قلبی دو عملکرد دارند:  از یک طرف سلول های قلبی را بازسازی می کنند و از طرف دیگر مجموعه ای از فاکتورهای پیش رگزا را ترشح می کنند که عروق خونی را تولید می کنند و یا موجب فراخوانی سلول های بنیادی به ناحیه آسیب می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه