تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 دی 1395
سلول های بنیادی بینایی را در جانوران مبتلا به تخریب شبکیه پیشرفته احیا می کنند

  سلول های بنیادی بینایی را در جانوران مبتلا به تخریب شبکیه پیشرفته احیا می کنند

یک رویکرد پیوند سلولو های بنیادی که توانسته است بینایی را در موش های کور احیا کند، یک گام دیگر به بالین و استفاده در بیماران مبتلا به دژنراسیون شبکیه پیشرفته نزدیک شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، دژنراسیون یا تخریب شبکیه پیشرفته، دلیل اصلی نابینایی های غیر قابل بازگشت در افراد پیر محسوب می شود. مشخصا، افرادی با شرایطی مانند رتینیت پیگمنتوزا و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، در نتیجه آسیب به لایه هسته ای خارجی گیرنده های نوری چشم ایجاد می شوند و متاسفانه درمان قطعی برای آن ها وجود ندارد.

اما در مطالعه ای جدید، محققین در مرکز RIKEN از استراتژی برای احیای بینایی استفاده کرده اند که شامل جایگزین کردن سلول های لایه خارجی شبکیه با سلول های جدید است. آن ها بافت شبکیه مشتق از سلول های بنیادی را تولید کردند که قادر به تولید لایه های هسته خارجی بود. این لایه زمانی که به جانور مبتلا به تخریب شبکیه پیشرفته پیوند شد، گیرنده های نوری بالغی را ایجاد کرد. این محققین نشان دادند که بافت شبکیه مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی موشی می توانند بعد از پیوند به شبکیه، بین سلول های مجاور در شبکیه ارتباطات ایجاد کنند و به تحریک های نوری پاسخ دهند و بدین ترتیب عملکرد بینایی را در نیمی از موش های مبتلا به تخریب شبکیه پیشرفته احیا کنند. این اولین بار است که در یک مطالعه پاسخ دهی گیرنده های نوری مشتق از سلول های بنیادی به نور نشان داده می شود. با موفقیت آمیز بودن این آزمایشات محققین قصد دارند در آینده ای نزدیک بی خطر بودن و کارایی این پروتکل را در بیماران مبتلا به تخریب شبکیه پیشرفته تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه