تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 دی 1395
مهندسی مسیر ژنی برای رشد ارگانوئیدهای مغزی با تاخوردگی سطحی

  مهندسی مسیر ژنی برای رشد ارگانوئیدهای مغزی با تاخوردگی سطحی

یکی از ویژگی هایی که مغز انسان را به صورت یک اندام منحصربفرد در می آورد، اندازه و ساختار قشر مغزی است. اما چه چیزی منجر به رشد قشر مغز انسان و ایجاد این توانایی های ذهنی در انسان می شود؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در مطالعه ای جدید محققین در انستیتو Whitehead دیدگاه های جدیدی را در مورد یک مسیر ژنی که در تنظیم رشد، ساختار و سازماندهی قشر مغز نقش دارد ارائه داده اند. هم چنین آن ها نشان داده اند که ارگانوئیدهای مغزی انسانی سه بعدی می توانند در مدل سازی فرایندهای مولکولی، سلولی و آناتومیکی تکوین مغز انسان موثر باشند.

آن ها دریافته اند که تکثیر افزایش یافته سلول های پیش ساز عصبی(NPs)، گسترش بافت فشری و چین خوردگی قشری را در ارگانوئیدهای مغزی انسان القا می کنند. به نظر که حذف ژن PTEN منجر به افزایش پیام رسانی های فاکتور رشد در سلول ها شده و در نتیجه موجب رشد و تحریک تکثیر سلولی می شود. این یافته ها نشان می دهد که افزایش پتانسیل تکثیری سلول های پیش ساز عصبی می تواند تکثیر نئوکورتکس مغزی انسان را موجب شود که با چین خوردگی های بیشتر قشر مغز خود را نشان می دهد.

با سلول های پیش ساز عصبی طبیعی، ارگانوئیدهای مغز به صورت کلاسترهای سلولی نسبتا کوچکی با سطح نسبتا صاف ایجاد می شوند که مشخصه هایی مانند تکوین اولیه قشر مغزی دارند. اما با حذف PTEN، این جمعیت پیش ساز به تکثیرشان ادامه داده و تمایز آن ها به نورون های مختلف به تاخیر می افتد و در نتیجه قشر مغزی گسترده ای ایجاد می شود که چاره ای جز چین خوردن ندارد. بدین ترتیب ارگانوئیدهایی بوجود می آیند که ساختاری بسیار شبیه مغز واقعی دارند. محققین براین باورند که با استفاده از این ارگانوئیدهای سه بعدی می توان برخی بیماری های تکوینی از جمله آلودگی به ویروس زیکا را به خوبی مورد مطالعه قرار داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه