تاریخ انتشار: یکشنبه 01 اسفند 1395
یکی از دلایل فوکوس روی مراقبت های دوران بارداری، تولد نوزادانی با عضلات قوی تر است

  یکی از دلایل فوکوس روی مراقبت های دوران بارداری، تولد نوزادانی با عضلات قوی تر است

تولد نوزادانی که به هر دلیلی به صورت زودرس به دنیا می آیند و با مشکلاتی مانند کمبود وزن، رشد نامناسب و .. همراه هستند تبدیل به امری شایع شده است. متاسفانه این نوزادان ناچارند بیش از سه ماه از ماه های اول تولدشان را در واحدهای ویژه مراقبتی بگذرانند و خوشبختانه بسیاری از آن ها می توانند بعد از رسیدن به شرایط مناسب زندگی طبیعی را شروع کنند. اما این تولد زودرس در آینده آن ها تاثیر گذار است؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Healthcare، مطالعات متعددی ارتباط بین سوء تغذیه دوران جنینی، وزن کم در زمان تولد و قدرت و حجم عضلانی اندک در تمام عمر فرد را نشان داده اند. دلیل این ضعف عضلانی چیست؟ زیرا بسیاری از عضلات برای تنفس، غذا خوردن و بلع و حرکت ضروری هستند. اگر عملکرد هر کدام از این عضلات به نحوی طی تکوین جنینی مختل شود، می تواند رشد نوزاد و کیفیت زندگی وی را در آینده تحت الشعاع قرار دهد.

محققین بیمارستان کودکان تگزاس نشان داده اند که سوءتغذیه و استرس، دو فاکتور محیطی مهم و تاثیر گذار روی رشد جنین هستند. جالب این که، این دو فاکتور جنین را در معرض سطوح بالایی از کورتیزول قرار می دهند که یک گلوکوکورتیکوئید اندوژن است. تغذیه نامناسب و سطح استرس بالا سطح کورتیزول را در خون مادر بالا می برد و اثرات منفی را روی جنین بویژه عضلات باقی می گذارد. در واقع این کورتیزول موجب آتروفی و مقاومت انسولینی در عضلات می شود.

مطالعات نشان داده است که تعداد دسته جات فیبرهای عضلانی در زمان جنینی تعیین می شود و بعد از تولد بر میزان آن ها افزوده نمی شود اما بعد از تولد رشد عضلات با اضافه کردن پروتئین و هسته بیشتر به این فیبرها صورت می گیرد. هسته ها بوسیله سلول های بنیادی عضلانی اضافه می شوند که آن ها را سلول های اقماری نیز می نامند. این سلول های بنیادی تقسیم و ادغام می شوند. این سلول های بنیادی عضلانی موجب رشد عضلات طی تکوین جنینی می شوند. اما مطالعات جانوری نشان داده است که افزایش گلوکوکورتیکوئیدها اثراتشان روی عضلات را با اثر روی سلول های بنیادی عضلانی به جای می گذارند و مانع از افزودن پروتئین  و هسته به فیبرهای عضلانی از طریق این سلول های بنیادی می شوند. این امر به سطح گلیکوکورتیکوئیدها و مدت زمان در معرض این هورمون ها بودن طی بارداری بستگی دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه