تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 فروردین 1396
دستاوردهایی جدید در مبارزه با سرطان تهاجمی مغز

  دستاوردهایی جدید در مبارزه با سرطان تهاجمی مغز

برای بسیاری از بیماران شنیدن خبر ابتلا به تومورهای بدخیم بسیار سخت است. در حالی که بسیاری از این تومورها به خوبی به درمان پاسخ می دهند، برخی مانند گلیوبلاستوما نیز معمولا به خوبی به درمان پاسخ نمی دهند و مجددا دچار عود می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، بر مبنای اطلاعاتی که تاکنون در مورد مکانیسم های شیمی درمانی بدست آمده است، تیمی از محققین در مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل یک رویکرد بالینی جدید را برا افزایش کارایی درمان گلیوبلاستوما طراحی کرده اند که میانگین بقای بیماران را از 16 ماه به 22 ماه افزایش داده است.

درمان استاندارد موجود برای گلیوبلاستوما شامل برداشتن تومور بوسیله جراحی و سپس حذف سلول های تومور باقی مانده بوسیله ترکیب پرتودرمانی و شیمی درمانی است. بعد از جراحی، معمولا برای این که بتوانند مورد پرتودرمانی قرار گیرند نیازمند 4 تا 5 هفته زمان برای ریکاوری هستند. متاسفانه طی این دوره ریکاوری، سلول های سرطانی باقی مانده مجددا شروع به رشد می کنند. در واقع این سلول های باقیمانده، اغلب سلول های بنیادی سرطانی هستند که غالبا به پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز مقاوم هستند. اما در روش جدید، محققین شیمی درمانی را قبل از پرتودرمانی استفاده می کنند، این روش را شیمی درمانی کمکی جدید(neo-adjuvant chemotherapy) می نامند. استفاده از این درمان موجب می شود که طی دوره ریکاوری سلول های باقی مانده رشد بیشتری نداشته باشند و در نتیجه بر میزان بقای بیمار افزوده می شود. بعد از این شیمی درمانی کمکی جدید، بیماران مورد پرتودرمانی تسریع شده قرار می گیرند. استفاده از این روش درمانی موجب شده است که کارایی درمان افزایش یابد و به نظر می رسد که با استفاده ازاین روش، سلول های بنیادی سرطانی بیشتری هدف قرار می گیرند. در واقع کاهش دادن بخش پرتودرمانی فرایند درمان به یک سوم زمان معمول موجب می شود که بیماران رنج کمتری نیز متحمل شوند و از نظر هزینه نیز برای آن ها مقرون به صرفه تر است. اگرچه تحقیق بیشتری برای رسیدن به قطعیت در مورد این درمان مورد نیاز است اما نتایج اولیه بسیار امیدوار کننده بوده است و در بیش از نیمی از بیماران میزان بقا به بیش از دو سال از زمان تشخیص افزایش یافته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه