تاریخ انتشار: شنبه 30 اردیبهشت 1396
راهی بالقوه برای محدود کردن آسیب مغزی ناشی از تشنج

  راهی بالقوه برای محدود کردن آسیب مغزی ناشی از تشنج

وزیکول های کوچک جداسازی شده از سلول های بنیادی مزانشیمی بالغ و استفاده شده از راه بینی می توانند آسیب مغزی ناشی از تشنج را در مدل های جانوری بیماری صرع کاهش دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، صرع به تشنجی ساده گفته می شود که بیش از 30 دقیقه طول می کشند و یا به مجموعه تشنج هایی گفته می شود که در آن شخص بین تشنج ها نمی تواند هوشیاری اش را بدست‌ آورد. اگر این تشنج ها سریعا متوقف نشوند، می توانند منجر به آسیب مغزی و گاها از دست رفتن توانایی شناختی و از دست رفتن حافظه شوند.

حفظ کردن مغز و پشتیبانی از آن در برابر آسیب ها و بیماری ها یکی از اهداف پزشکی است. دکتر داروین پروکوب و همکارانش در دانشگاه تگزاس راهی را نشان داده اند که ممکن است نیاز به جراحی مغز و یا تزریق درون سیاهرگی سلول ها ندارد و می تواند به کاستن آسیب های مغزی کمک کند. آن ها می گویند با استفاده از یک اسپری بینی که بیماران در مطب پزشک آن را مورد استفاده قرار می دهند می توان از آسیب های مغزی ناشی از تشنج کاست. ترکیب موجود در این اسپری بینی شامل اگزوزوم ها یا وزیکول های ضد التهابی است که پروکوب و همکارانش آن ها را از کشت سلول های بنیادی مزانشیمی بدست آورده اند. زمانی که آن ها این اسپری حاوی اگزوزوم ها را برای مدل جانوری صرع مورد استفاده قرار دادند مشاهده کردند که میزان آسیب مغزی در آن ها به میزان قابل توجهی کمتر از گروه کنترل شود. بیمارانن این اسپری اگزوزومی درون بینی را در طی 24 ساعت دو بار دریافت می کنند، بار اول در دو ساعت اول بعد از شروع صرع مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان می تواند عوارض جانبی متعددی که بعد از صرع روی هیپوکامپ اتفاق می افتد را کاهش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه