تاریخ انتشار: شنبه 30 اردیبهشت 1396
بزرگ ترین منبع سلول های بنیادی انسانی مشتق از اهدا کنندگان سالم در بریتانیا

  بزرگ ترین منبع سلول های بنیادی انسانی مشتق از اهدا کنندگان سالم در بریتانیا

اخیرا گزارشی در Nature‌منتشر شده است که حاکی از وجود یکی از بزرگ ترین مجموعه های رده های سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی با کیفیت بالا است که از افراد سالم مشتق شده اند و بوسیله کنسرسیومی متشکل از انستیتو Wellcome Trust Sanger تولید شده اند. این منبع سلولی قوی می تواند شرایط را برای مطالعه تکوین و بیماری های مختلف انسانی میسر سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیشرفت های زیادی در سال های اخیر صورت گرفته است که موجب انقلابی در زمینه سلول های بنیادی شده است. برای مثال محققین توانسته اند با استفاده از فاکتورهای مختلف و مولکول های مختلف سلول های بالغ و تخصص یافته را به عقب برگردانده و آن ها را تبدیل به سلول های بنیادی پرتوان القایی موسوم به iPSC کنند که دارای پتانسیل تمایزی معادل سلول های بنیادی جنینی هستند و می توان از آن ها برای مطالعات تکوینی و یا مطالعات مربوط به بیماری زایی در شرایطی مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و ... استفاده کرد.

فرایند تولید iPSCها پیچیده بوده و آزمایشگاهی اندکی توانایی تولید و ویژگی یابی این سلول های پرتوان را دارند. اما محققین بریتانیایی در پروژه ای موسوم به پروژه ابتکاری یا آغازین سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(HipSci) از روش های استاندارد سازی شده برای تولید iPSCها در مقیاس وسیع و برای مطالعه تفاوت های بین افراد سالم استفاده کرده اند. مجموعه های رفرنس سلول های بنیادی از بیوپسی های پوستی اهدا شده بوسیله 301 اهدا کننده سالم تولید شده اند که رده های سلول های بنیادی متعددی را از هر فرد ایجاد می کند. در ادامه محققین 711  رده سلولی را ایجاد کرده و اطلاعات دقیقی را در مورد ژنوم آن ها، پروتئین هایی که بیان می کنند و زیست شناسی سلولی هر رده سلولی ارائه کرده اند. رده ها و اطلاعات تولید شده بوسیله این مطالعه مبتکرانه ابتدایی برای محققین دانشگاهی و صنعتی در دسترس خواهد بود. محققین توانسته اند مشخصه های مشترک سلول های iPS که از یک فرد مشتق شده اند را نشان دهند و نشان داده اند که بیش از 46 درصد تفاوت های مشاهده شده بین سلول های iPS به دلیل تفاوت بین افراد است. این داده ها به محققین اجازه می دهد که متغیرهای موجود در بیماری ها را در قالب هر فرد مطالعه کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه