تاریخ انتشار: یکشنبه 28 خرداد 1396
شناسایی پروتئین های سطحی مسئول هدایت سلول های ایمنی برای رفتن به جایگاه التهاب

  شناسایی پروتئین های سطحی مسئول هدایت سلول های ایمنی برای رفتن به جایگاه التهاب

تگ های پروتئینی که روی سلول های ایمنی وجود دارند و موجب متصل شدن آن ها به گیرنده ها و پیشبرد التهاب در بافت های اندوتلیالی بدن می شوند، آن چیزی که تا پیش از این تصور می شود، نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای بوسیله دانشگاه ملک عبدالله عربستان سعودی پروتئین های سطحی اصلی که بوسیله سلول های T بیان می شوند و روابط مولکولی را میانجی گری می کنند، شناسایی کرده است. این یافته می تواند به محققین در کنترل التهاب کمک کند و منجر به ایجاد درمان های هدفمند برای مبارزه با بیماری های التهابی مانند پسورزیازیس و آرتریت روماتوئید شود. گیرنده ای که پروتئین های سطحی روی سلول های T با آن برهمکنش می کنند، E-selectin نام دارد. این مولکول چسبندگی سلولی بوسیله بافت هایی که سطح داخلی عروق خونی را می پوشانند بیان می شود و زمانی که اندوتلیوم نیاز با مبارزه با عفونت دارد، به صورت یک نوارچسب به سلول های T می چسبد.

مشکل این است که E-selectin  زمانی که هیچ تهاجم میکروبی وجود نداشته باشد، می تواند منجر به شروع التهاب شود. این سیگنال های التهابی نابجا می تواند منجر به بیماری های اتوایمن شود. با این حال بلوک کردن ارتباط E-selectin به سلول های T می تواند به معکوس کردن واکنش های ایمنی مشکل زا کمک کند. برای بیش از یک دهه، محققین می دانستند که دو پروتئین سطحی که بوسیله سلول های T بیان می شود به عنوان لیگاند برای E-selectin عمل می کنند. مطالعات موشی نشان داده است که کاهش بیان این دو پروتئین(PSGL-1 و CD43) برای حذف ارتباط بین E-selectin و سلول های T کافی نیست. در ادامه آن ها با استفاده از تکنیک طیف سنجی جرمی ده پروتئین دیگر را نیز شنایی کردند که یکی از آن ها ارتباط نزدیکی با عملکرد لیگاند E-selectin دارد و بوسیله سلول های بنیادی خونی که پیش ساز سلول های T هستند بیان می شود. این پروتئین CD44 نام دارد که روی سلول های T کمکی و سلول های T کشنده ذاتی نیز بیان می شوند. محققین این مطالعه به سرپرستی دکتر مرزبان بیان هر سه لیگاند را به صورت تکی یا ترکیبی ناک دان کردند و کشف کردند که CD44( نه CD43) به عنوان لیگاند E-selectin با PSGL-1 ترکیب می شود و در التهاب دخیل است. محققین براین باورند که هدف قرار دادن این لیگاندها می تواند گزینه ای موثر برای درمان بیماری های پوستی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه