تاریخ انتشار: یکشنبه 28 خرداد 1396
مدلی جدید که می تواند به تحقیقات سرطان کولون سرعت ببخشد

  مدلی جدید که می تواند به تحقیقات سرطان کولون سرعت ببخشد

محققین MIT توانسته اند با استفاده از سیستم ویرایش ژنومی CRISPR، تومورهایی را در کولون موش ها ایجاد کنند که بسیار شبیه تومورهای انسانی است. این پیشرفت می تواند به محققین در کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سرطان کشنده و یافتن درمان های جدید کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این محققین نشان داده اند که این تومورهای کولونی بعد از شکل گیری، مانند آن چه در انسان اتفاق می افتد به کبد متاستاز می دهند. این متاستاز را دلیل اصلی مرگ بیماران مبتلا به سرطان کولون می دانند.

تاکنون مدل قابل اتکایی برای شبیه سازی پیشرفت متاستازیک سرطان کولون از تومور اولیه به کبد وجود نداشته است. سال ها محققین از دو رویکرد برای مدل سازی سرطان استفاده می کردند. یکی از آن ها رشد سلول های سرطانی نامیرای انسانی یا رده های سلولی سرطانی در ظروف آزمایشگاهی بوده است که به دلیل دو بعدی بودنش، علی رغم اطلاعات فراوانی که فراهم آورده است اما محدودیت هایی نیز دارند. تکنیک دیگری که به وفور استفاده می شود، تولید موش های مهندسی ژنتیک شده با موتاسیون هایی است که منجر به تکوین سرطان می شود. با این حال، تولید این موش ها و زاد و ولد آن ها تولید می کشد، بویژه اگر آن ها بیش از یک موتاسیون سرطان زا داشته باشند. اما اخیرا محققین از تکنیک ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9‌برای حذف یا وارد کردن هدفمند ژنوم و ایجاد موتاسیون های هدفمند استفاده می کنند.

در این مطالعه جدید ییلماز و همکارانش در MIT توانستند ارگانوئیدهایی را تولید کنند که ساختار کولون را شبیه سازی می کنند و سپس از CRISPR/Cas9 برای ایجاد موتاسیون های سرطان زا درون این ارگانوئیدها استفاده کردند و آن ها را با استفاده از کولونوسکوپی وارد کولون کردند، در آن جا این ارگانوئیدها به پوشش کولون چسبیده و ایجاد تومور کردند. در واقع محققین توانستند با پیوند این تومورهای روده ای سه بعدی به کولون موش های گیرنده، بسیاری از جنبه های بیماری انسانی را شبیه سازی کنند. زمانی که این تومورها در موش تثبیت شد، مجققین می توانند موتاسیون دیگری را در هر لحظه ایجاد کنند که به آن ها اجازه می دهند اثر هر موتاسیون را در شروع، پیشرفت و متاستاز بررسی کنند. استفاده از این روش و استراتژی به محققین اجازه می دهد که سلول های توموری را از هر بیمار گرفته و آن ها را به صورت ارگانوئید کشت دهند و به موش پیوند کنند و سپس راهی را برای درمان شخصی این تومورها پیدا کنند. ییلماز و همکارانش در حال حاضر به مطالعه اثرات فاکتورهایی مانند متابولیسم، رژیم، پیری و ... روی تکوین سرطان کولون مشغول هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه