تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 خرداد 1396
چگونه اجداد ما سلول های ایمنی ما را شکل دادند

  چگونه اجداد ما سلول های ایمنی ما را شکل دادند

محققین گام مهمی را در جهت درک دلیل این که چرا برخی بیماری ها ممکن است در افراد با اجداد آفریقایی متفاوت باشد، برداشته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تقریبا کل جمعیت کشورهای جنوب صحرای آفریقا و 70 درصد آفریقایی آمریکایی ها ناقل یک واریته ژنی هستند که منجر به یک ویژگی موسوم به دافی منفی(Duffy-negative) می شود. سال ها تصور می شد که ناقلین این ورژن ژنی از برخی سوش های مالاریا در امان هستند. علاوه براین ارتباط این آلل ها با نوتروپنی خوش خیم نیز جدیدا شناسایی شده است که مربوط به کاهش ملایم گرانولوسیت های نوتروفیلی است. اگرچه مشخص شده است که نوتروفیل ها نقش مهمی را در سیستم ایمنی ذاتی ما علیه عوامل بیماری زا بازی می کنند، افرادی که دافی منفی هستند هیچ گونه علایمی از مستعد شدن به عفونت را نشان نمی دهند. در مطاله ای جدید محققین دانشگاه یورک نشان داده اند که چگونه واریته دافی منفی تمایز سلول های سفید خونی را تحت تاثیر قرار می دهد و چرا این واریته منجر به کاهش اندک نوتروفیل های خون می شود.

همه سلول های خونی طی فرایند خون سازی از سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز که سلول هایی چند توان هستند تولید می شوند. افراد دافی منفی فاقد پروتئین خاصی موسوم به ACKR1 هستند که روی سطح اریتروسیت ها وجود دارد و به عنوان گیرنده هایی برای شیموکین های تنظیم کننده پاسخ ایمنی عمل می کند. با این حال، برخی از پاتوژن های مسئول مالاریا از این گیرنده برای متصل شدند و سپس تهاجم به سلول های قرمز خونی استفاده می کنند. این امر توضیحی برای این است که چرا افراد فاقد این گیرنده به مالاریا مقاوم هستند. اما نبودن ACKR1 روی سطح سلول های قرمز خونی تعادل سلول های سفید خونی را نیز بنا بر دلایلی ناشناخته تغییر می دهد.

با استفاده از یک مدل موشی، دکتر دوشن و همکارانش نشان دادند که ارتباط بین ACKR1 و جمعیت سلول های سفید خونی به سطح تمایز سلول های بنیادی و پیش ساز طی خون سازی تکیه دارد. آن ها دریافتند که بیان ACKR1 روی سطح پیش سازهای اریتروسیتی است که سرنوشت نهایی سلول های بنیادی را تعیین می کند. اگر پیش ساز اریتروسیتی این گیرنده را بیان کند، سلول های بنیادی به گرانولوسیت های نوتروفیلی تمایز می یابند و از نظر مولکولی و عملکردی از آن هایی که بدنبال تماس با ACKR1 شکل گرفته بودند مجزا هستند. نتایج نشان داد که این نوتروفیل های تغییر یافته به راحتی جریان خون را ترک کرده و به بافت های دیگر(ابتدا طحال) مهاجرت می کنند. نتیجه این امر کاهش نوتروفیل های گردش خون خواهد بود که همان نوتروپنی است.

محققین براین باورند که ویژگی های خاص نوتروفیل های تولید شده بوسیله افراد دافی منفی اثر مثبتی روی پاسخ های ایمنی ذاتی به عوامل پاتوژن خواهد داشت. این کشف اولین گام در جهت درک دلیل این است که چرا برخی بیماری ها ممکن است در افراد با اجداد آفریقایی متفاوت باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه