تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 تیر 1396
رژیم غذایی با چربی زیاد در دوران بارداری باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در طی نسل های بعد می شود

  رژیم غذایی با چربی زیاد در دوران بارداری باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در طی نسل های بعد می شود

تغذیه کردن موش های ماده باردار با رژیم غذایی پر چربی حاوی نوعی روغن ذرت منجر به تغییرات ژنتیکی می شود که تا سه نسل از این موش ها را به میزان قابل توجهی مستعد ابتلا به سرطان سینه می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تصور می شود که فاکتورهای محیطی و شیوه زندگی مانند رژیم غذایی، نقش مهمی را در افزایش خطر سرطان سینه در انسان بازی می کند. در این مطالعه محققین در مرکز جامع سرطان جورج تاون لومباردی از مدل های جانوری استفاده کرده اند تا مکانیسم های زیستی مسئول افزایش دهنده خطر در زنان و اخلاف ماده آن ها بررسی کنند. یک رژیم غذایی پر چربی ما افزایش التهاب همراه است و شماری از مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط بین التهاب و خطر سرطان را نشان داده اند.

پیش از این دکتر هیلاکیوی کلارک و همکارانش دریافته بودند که موش هایی رژیم غذایی پر چربی دارند زمانی که باردار می شوند، فرزندان ماده شان در معرض خطر سرطان هستند. با این حال، این مطالعه، نشان داد که اگر موش های باردار طی سه ماهه دوم بارداری شان به سمت استفاده از رژیم غذایی پر چربی شیفت کنند(دوره زمانی که اطلاعات ژنتیکی از طریق خط زایا از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود) خطر سرطان سینه در آن ها افزایش می یابد.

یک غربالگری ژنی نشان داد که شماری از تغییرات ژنتیکی در نسل اول( دختر)  و نسل سوم(نوه دختری) موشی که غذای پر چربی مصرف کرده است، دارای ژن هایی خواهد شد که با افزایش خطر سرطان سینه مواجه هستند و مقاومت آن ها به درمان های سرطانی نیز زیاد است و ایمنی ضد سرطانی مختل شده ای نیز دارند. هم چنین آن ها دریافته اند که میزان تغییرات ژنتیکی در بافت پستانی نسل سوم در مقایسه با نسل اول سه برابر است. این مطالعه نشان می دهد که شاید رژیم غذایی پر چربی در بحث بارداری و ابتلا به سرطان مربوط به خود فرد نقش نداشته باشد اما قطعا می تواند در نسل های بعد خود را نشان دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه