تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 تیر 1396
محققان به نشانه های امیدوار کننده ای برای حفاظت استخوان ها در بیماران دیابتی دست یافته اند

  محققان به نشانه های امیدوار کننده ای برای حفاظت استخوان ها در بیماران دیابتی دست یافته اند

محققان در زمینه ی دندانپزشکی دانشگاه نیویورک با استفاده از تکنیک های مربوط به پروتئومیکس فعالیت بیوشیمیایی پایه و سیگنالینگ خاصی را در مغز استخوان موش های با قند خون بالا یافتند که نویدبخش روش هایی برای کاهش میزان شکستگی در افراد دیابتی می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققان هدف جدیدی را برای توسعه ی روشهای پیشگیرانه ی شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیان داشتند.

در مطالعه ای که در مجله ی nature  به چاپ رسیده بود گزارش داده شد که میزان سوکسینات و سایر متابولیت ها درسلول های استرومایی مغز استخوان موش های با قند خون بالا (یا مبتلا به دیابت نوع 2)، 24 برابر حالت عادی می باشد، این در حالیست که در موش های نرمال میزان سوکسینات بندرت قابل شناسایی است. متابولیت های بینابینی ترکیباتی می باشند که ممکن است حاصل از مسیرهای تک مرحله ای و یا چرخه های بیوشیمیایی باشند. این مواد حاصل از مرحله ی قبل بعنوان سوبسترای مرحله ی بعد می باشند.

در مطالعه مذکور بیان شد که سوکسینات و G-protein جفت شونده با آن، ساخته شدن استئوکلاست ها را تحریک می کند. محققان از مغز استخوان موش های ماده با قند خون بالا و همچنین موش های سالم نمونه برداری نمودند. مطالعات متابولیکی که بوسیله ی روش های محاسباتی و ذهنی پیشرفته انجام شده بود بیانگر وجود 142 متابولیت، 126 متابولیت افزایش بیان و16 متابولیت کاهش بیان داشتند. سوکسینات اولین متابولیت در مسیر انرژی است و غلظت آن بیش از 20 برابر افزایش یافته بود. علاوه بر این موش های دیابتی بطور قابل توجهی توده ی استخوان اسفنجی کمتری داشتند که بعنوان استخوان ترابکولار شناخته شده وبه راحتی قابل شکستن است.

درنهایت ارتباط افزایش غلظت سوکسینات و شکستگی استخوان اشاره به هدف جدیدی در زمینه ی محافظت از استخوان دارد.

نتایج حاصل از این مطالعه بسیار حائز اهمیت است زیرا اغلب بیماران دیابتی دچار شکستگی استخوان می شوند و زمان بهبود شکستگی نیز طولانی است. این نتایج حاکی است که  با افزایش قندخون میزان بازجذب استخوان (تفکیک شدن و شکل گیری مجدد استخوان قدیمی) افزایش می یابد و این حالت باعث تغییر شکل استخوان جدید بوجود آمده می شود. دکتر Guo و گروهش با استفاده از تکنیک متابولومیکس به مطالعه ی سلول های مغز استخوان پرداختند. این تکنیک مربوط به مطالعه ی متابولیسم مولکولهای کوچک، متابولیت ها ی بین سلول ها، مایعات بیولوژیکی، بافتها، موجودات زنده و ارتباط آنها با محیط اطرافشان که متابولوم نامیده می شود می باشد. متابولومیکس ابزار قدرتمندی است زیرا می تواند فعالیت های متابولیکی و بیوشیمیایی پایه را شرح دهد. این روش برای شناسایی بیومارکرها و تعیین هدف برای داروها در درمان بسیاری از بیماریها کاربرد دارد.

این مطالعه بر اساس مطالعاتی که قبلا برای اولین بار توسط دکتر Lie انجام شده بود بیان داشت که افزایش غلظت سوکسینات در مغز استخوان و سرم موش های با قندخون بالا، تجمع چشمگیری دارد.

برطبق آمار بدست آمده از مرکز کنترل بیماری ها و پیشگیری در سال 2012، دیابت 1/29 میلیون آمریکایی یعنی 3/9 درصد از ایالات متحده ی آمریکا را درگیر نموده است. عوارض ناشی از شکستگی لگن و استخوان پشت می تواند بسیار آسیب زننده باشد. دیابت نوع 2 با افزایش 20 درصدی شکستگی استخوان ارتباط دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه