تاریخ انتشار: یکشنبه 01 مرداد 1396
به دنبال سلول های بنیادی کاملا مطابق با فرد

  به دنبال سلول های بنیادی کاملا مطابق با فرد

مطالعات گسترده روی سلول های بنیادی مسیر درمان بیماری های تهدید کننده حیات مانند لوکمیا و کم خونی آلاستیک را با انقلابی مواجه کرده است و در حال حاضر امیدواری بیشتری به درمان این بیماری ها وجود دارد ولی هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، یکی از این معضلات بحث مطابقت آنتی ژن لوکمیای انسانی یا HLA است و محققین همواره در پیوندهای سلولی و اندام به دنبال راهکاری برای یافتن مطابق ترین HLA هستند. یکی از این راه ها ثبت نام اهدا کننده های مغز استخوان در مراکزی مانند بانک های خون بند ناف عمومی و خصوصی است که سلول های بنیادی را ذخیره می سازند و با ایجاد پایگاه داده ای از HLA‌مربوط به این سلول ها، می توانند نیازمندی های مربوط به بیماران مختلف در سراسر دنیا را مرتفع سازند.

یافتن فرد مطابق اولین گام در این مسیر است. با این حال تیمار و آماده سازی سلول های بنیادی مغز استخوان و سلول های بنیادی خون بند ناف مطابق برای فرد، به ترتیب حداقل سه ماه و دو هفته طول می کشد. این سه ماه انتظار بویژه در مورد مغز استخوان، شرایط را برای بیماران حادتر می کند و محققین به دنبال راهی برای کم کردن این بازه زمانی هستند. محققین یک راه برای حل کردن این مشکل زمانی را تزریق خون و پلاکت به بیماران مبتلا به کم خونی آپلاستیک می دانند تا زمان رسیدن به سلول های بنیادی مطابق زنده بمانند. در کشورهایی مانند هندوستان مراکز ثبت نام اهدا کننده مغز استخوان به تعداد کافی وجود ندارد و تسهیلات لازم برای این کار نیز وجود ندارد. به همین دلیل پزشکان ناچارند سلول های مغز استخوان را از سازمان هایی مانند NMPD بدست آورند و شمار ناکافی اهدا کننده منجر به این شده است که شانس یافتن اهدا کننده مطابق در چنین کشورهای به حداقل برسد. در همین راستا سازمان های جهانی مربوط بهترین راه حل را تشویق و ترغیب افراد برای اهدای سلول های بنیادی(مغز استخوان، خون بند ناف و ...) می دانند تا با پشتوانه سازی و غنی سازی این بانک ها شانس پیوند را برای افراد بالا ببرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه