تاریخ انتشار: شنبه 28 مرداد 1396
پیری با تغییرات ریتم روزانه سلول های بنیادی تشدید می شود

  پیری با تغییرات ریتم روزانه سلول های بنیادی تشدید می شود

باور گسترده ای وجود دارد که با گذشت زمان، سلول های بنیادی طی چرخه های روز و شب شروع به تمایز می کنند، به عبارت دیگر آن ها ریتم سیرکادین شان( ریتم روزانه شان) را از دست می دهند و این منجر به افزایش پیری می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین اسپانیایی در دانشگاه بارسلونا در آزمایش هایی که انجام داده اند این تئوری را رد کرده اند. از نظر آن ها طی پیری، سلول های بنیادی  به فعالیت ریتمیک شان ادامه می دهند  اما عملکردهای سیرکادین شان را بازبرنامه ریزی می کنند. مشکل این است که با پیر شدن آن ها،‌سلول های بنیادی عملکردهای ریتمیک شان که برای محافظت و حفظ بافت ضروری است را از دست می دهند و این عملکردها با عملکردهای با هدف مقابله با استرس جایگزین یمی شوند. از دست دادن عملکردهای سیرکادینی این سلول های بنیادی طی فرایند پیری طبیعی منجر به برخی آسیب های بزرگ می شود.

در این مطالعه محققین سلول های بنیادی مربوط به موش های جوان(سه ماهه) را با موش های پیر(18 تا 22 ماهه) در سه نوع بافت مختلف پوست، عضله و کبد و هر چهار ساعت یک بار مقایسه کردند. در این مطالعه که با تکنیک های پیچیده ای صورت گرفت آن ها مشاهده کردند که اگرچه پیری معمولا شامل بازبرنامه ریزی سیرکادین است اما این بازبرنامه ریزی برای  هر نوع بافت خاص و مجزا است.

از طرفی رژیم کم کالری نشانه های پیری را در پریمات ها و موش ها به تاخیر می اندازد و در این مطالعه نیز موش ها به مدت شش ماه تحت رژیم کم کالری قرار گرفتند و با موش های طبیعی مقایسه شدند. مشاهده شد که این موش های تیمار شده با رژیم کم کالری اغلب عملکردهای ریتمیک شان را حفظ کردند. این نشان می دهد که رژیم کم کالری می تواند تا حد زیادی از اثرات پیری فیزیولوژیک جلوگیری کند که این امر را از طریق جوان نگه داشتن ریتم سلول های بنیادی برای خودنوزایی و ... انجام می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه