تزریق سلول بنیادی، سکته مغزی، دکتر فرامرز امیری
تاریخ انتشار: جمعه 18 آذر 1390
سلول درمانی سکته مغزی طی سه سال آینده در کشور عملی می شود

  سلول درمانی سکته مغزی طی سه سال آینده در کشور عملی می شود

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: این دهه، دهه سلول درمانی است و طی دو تا سه سال آینده درمان افرادی که دچار سکته مغزی شده اند به طور فراگیر با کمک سلول های بنیادی در کشور آغاز می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، بر اساس آمار جهانی، سکته مغزی سومین علت مرگ و دومین علت ناتوانی در جامعه بشری است. شیوع سکته مغزی بدنبال افزایش سن و تصلب شرائین بخصوص در سرخرگ های تغذیه کننده بافت مغز افزایش پیدا می کند.

دکتر فرامرز امیری متخصص مغز و اعصاب و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با بنیان در این باره گفت: با توجه به هزینه‌های هنگفت نگهداری و درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی، اقدامات پیشگیری کننده وسیعی برای کاهش موارد بروز در کشورهای پیشرفته انجام می شود. مهمترین روش پیشگیری کاهش عوامل خطر در افراد مستعد به بیماری است. از طرف دیگر درمان به موقع بیماری در سه ساعت نخست بروز آن میتواند تا حد زیادی مانع از پیشرفت بیماری و حتی درمان بیماری گردد. به این ترتیب بجای پدید آمدن بیماری با عوارض شدید و کشنده، شخصی سالم جایگزین می‌گردد.

این عضو انجمن سکته مغزی ایران درباره سلول درمانی بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند گفت: يك تيم تحقيقاتي از دانشگاه گلاسكو، بزرگ ترين آزمايش تحقيقاتي روي نحوه درمان علائم سكته مغزي را با كمك سلول هاي بنيادي آغاز كرده است و اولین تزریق انسانی  حدود 6 یا 7 ماه پیش توسط این محققان انجام شد.

دکتر امیری اضافه کرد: در اين روش سلول هايي كه از جنين انسان گرفته شده است، به درون مغز افراد بيمار تزريق شد. پژوهشگران اميدوارند كه در اين روش، سلول ها بتوانند دوباره نواحي از مغز را كه در اثر سكته آسيب ديده اند، ترميم كنند و به اين ترتيب توان حركت و توانايي هاي ذهني در اين بيماران افزايش پيدا كند.

وی با بیان اینکه مثل سایر بیماری های مغز و اعصاب درباره  انتخاب بیماران،  روش صحیح تزریق اتفاق نظر نیست تصریح کرد: متخصصان درباره فاصله زمانی بعد از وقوع سکته، نوع سلول بنیادی، روش تزریق که داخل شریانی یا وریدی و یا داخل مایع نخاعی باشد هم نظر نیستد اما تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی خوب و نتایج امیدوارکننده بوده است.

دکتر امیری از ارائه پروپوزالی که آزمایشات مجددی روی حیوانات خواهد بود طی دوماه آینده خبر داد و گفت: بعد از ارائه پروپزال و بحث و طی مراحل اداری فاز تحقیقاتی بر روی حیوانات آغاز می شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب نسبت به نتایج این کار ابراز امیدواری کرد و گفت: چون خوشبخاتنه کارهای اولیه و مشابه آن در سایر کشورها انجام شده، با مدل جدید و با مخلوطی از کارهای دیگر این پروپزال ارائه می شود.

دکتر امیری این دهه را دهه سلول درمانی خواند وگفت: با توجه به کارهای انجام شده و تزریق اولین مدل انسانی، تزریق سلول های بنیادی موثر برای درمان علائم سکته مغزی طی دو تا سه سال آینده  با روش مطمئن و قابل دسترس برای بیماران ایجاد می شود .

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 26 مهر,1394

رامین

خبری که از دکتر امیری منتشر شده مربوط به سال 1390 هست و در آنزمان اظهار شده تا دو الی سه سال آینده سلول درمانی در کشور اجرایی میشود ولی الان که بیش از سه سال گذشته هنوز این امر اتفاق نیفتاده است ضمنا من اول اسفند سال 90 سکته کرذم و الان دچار فلج سمت چپ هستم آقای دکتر امیری هم فقط به بیماران قبلی خود وقت ویزیت میدهند و بیمار جدید نمی پذیرند من تماس گرفتم بیمارستان رجایی این مطلب رو بمن گفتند

پنجشنبه, 22 مرداد,1394

پزشک مشاور

مادرمحمدطاها@: <br />باسلام <br />این طرح درحال پیگیری و دنبال کردن نتایج تزریقات سلولی به افرادتحت درمان است ،بنابراین هنوز به عنوان درمان قطعی معرفی نشده است و نتیجه به وضعیت بیمارريا،شدت آسیب و سن و.... بستگی دارد.

چهارشنبه, 21 مرداد,1394

مادر محمد طاها

بل سلام همسر من دو سال بيش سكته كرد و ده سال قبل عمل قلب باز انجام داده بود ولي اين اواخر جكاب هاش رو به موقع انجام نميداد و ضمنا ريتم قلبش هم بد بود اريتمي بود دكترش ميكه سكته تو ناحيه تالاموسش اتفاق افتاده از نظر توانايي حركتي بد نيست ولي حافظه كوتاه مدتش رو از دست داده و عكسل العملهاي به موقع به اطرافش نشون نميده مي خواستم ببينم از اين روش سلول در ماني واسش ميشه استفاده كرد؟ در ضمن يه كم از اوايل سكته اش بهتره اما روند بهبوديش خيلي كند هستش تو رو خدا من رو راهنمايي كنين جون اون بدر دو تا بجه است و عملا به يه شبه زنده تو خونه تبديل شده با كمي احساسات كه به زور ما تحريكش مي كنيم

دوشنبه, 28 اردیبهشت,1394

احسان مرادی

سلام من نوزده سال دارم و سه ماه پیش سکته مغزی کردم خواستم بدونم که این روش درمان برای من در ایران وجود داره یا نه

چهارشنبه, 02 اردیبهشت,1394

مژده

با سلام و خسته نباشید.خواهره 30 ساله من ده ماهه پیش دچار سکته مغری شد.و طی سه ساعت اول درمان های اولیه برایش انجام شد.و طرف راست بدنش فلج شد.اما الان خیلی بهتر شده .ولی انگشتان دستش کامل قدرت ندارد و نمیتواند خوب بنویسد.و پایش هم کمی مشکل دارد.آیا با سلول درمانی میتوان اورا کامل درمان کرد؟؟ممنونم

پنجشنبه, 13 فروردین,1394

سوگند

باعرض سلام خدمت حضرتعالی <br />خواهرم اکرم معدنی یکی ازبیماران شمابوده وبه بیماری میوپاتی مبتلاست .درطی دوماه اخیر خواهرم به بیماری ذات الریه مبتلا شده است ازشما خواهش مندم تاما راهنمایی کنید تابتوانیم ازپیشرفت بیماری جلوگیری کنیم <br />

جمعه, 29 اسفند,1393

سوگند

با سلام خواهرم یکی ازبیماران شما بوده و به بیماری میوپاتی مبتلاست.الان حدود یک ماهه که دربیمارستان به علت بیماری ذات الریه بستریست ومشکل تنفسی وگفتاری پیدا کرده ازشما خواهش میکنم تامارا راهنمایی کنید <br />نام بیمار:اکرم معدنی

شنبه, 11 بهمن,1393

ندا

جناب آقای دکتر امیری <br />باسلام و عرض ادب <br />خواهر 28ساله ام چند وقتی است دچار بیماری نوروفیبروما شده است. آیا امید به این هست که با سلول درمانی یا خون بند ناف درمان شود؟ <br />خواهش می کنم جوابم را بدهید. متشکرم

جمعه, 17 مرداد,1393

لیلا عرب

معصومه عزیز <br />با سلام <br />درمان ضایعات مغزی به دنبال آسیب و یا پارکینسون توط سلول های بنیادی هنوز میسر نشده است و فعلا فازهای تحقیقاتی را طی می کند و نمی تواند برای پدر شما یک درمان باشد.

پنجشنبه, 16 مرداد,1393

معصومه قربانعلي نزاد

با سلام خدمت اقاي دكتر اميري بدرم 58ساله 5سال قبل به خاطر ليز خوردن بسكشت سرش ضربه خورد و مدت دو سال است كه تشخيص باركينسون داده اند دردر دست و با تا شدن زانو هنكام راه رفتن عدم توانايي به بلو جرخيدن نا مفهوم شدن تكلم. ... از جمله مشكلات ايشان است ايا با سلولهاي بنيادي اميدي براي درمان ايشان است ؟لطفا به جهت بهبودي راهنمايي كنيد با سباس

یکشنبه, 20 بهمن,1392

لیلا عرب

با سلام <br />به ضایعه مغزی به دنبال تروما TBI گفته می شود.تحقیقات در این زمینه در جریان است ولی هنوز به مرحله درمانی نرسیده است و نمی توان از آن به عنوان روشی برای درمان قطعی استفاده کرد.

شنبه, 19 بهمن,1392

امین

سلام فرزند 11 ساله من در سال 88 بدلیل حادثه تصادف بخشی از سلولهای عصبی وی از بین رفته است (ظاهرا در علم پزشکی با نام RTI از آن یاد می شود)که این موضوع باعت از بین رفتن بینایی و تا حدودی مشکل حرکتی دارند آیا در صورت دستیابی به این علم و درمان بیماریهای سکته مغزی چنین بیمارانی را نیز پوشش می دهد؟ممنون

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه