تاریخ انتشار: جمعه 28 مهر 1396
سلول درمانی امیدی برای بیماران مبتلا به آسم و COPD

  سلول درمانی امیدی برای بیماران مبتلا به آسم و COPD

سلول درمانی برای بافت ریه ی آسیب دیده حاصل از بیماری های تنفسی در مراحل اولیه ی تحقیق قرار دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در همکاری میان Imperial College London و HKU دانشمندان نشان دادند که سلول های بنیادی می توانند بعضی از آسیب های وارد شده بر ریه ی انسان در اثر دود سیگار را کاهش دهند؛ همانند کاهش آن در ریه ی موش. دستاوردها می تواند مسیر درمان از طریق سلول درمانی را برای بیمارانی با ناراحتی مزمن ریه مانند COPD و آسم هموار نماید.

COPD  ( بیماری انسداد مزمن مجاری هوایی ) یک بیماری تنفسی شدید است که بدلیل قرارگرفتن در معرض دود سیگار بوجود می آید. در بیمارانی با این شرایط، سفت شدن تدریجی بافت ها و از بین رفتن ساختمان طبیعی و انعطاف پذیری ریه رخ می دهد و منجر به کاهش حجم کلی ریه و اختلال پیش رونده در تنفس می شود. یکی از نشانه های این بیماری آسیب میتوکندریایی است که به عنوان واحد تولید کننده ی انرژی در سلول می باشد. این آسیب از استرس اکسیداتیو ناشی می شود.

در مقالات اخیر که متعلق به انجمن ملی قلب و ریه ی  Imperial بود بیان شده است که سیگار کشیدن بر سلول های عضله ی صاف موجود در ریه های انسان موثر است. در تاثیرات مشاهده شده بدلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار که شامل آزاد شدن رادیکال های آزاد حاصل از استرس اکسیداتیو است، دیده شده است که میتوکندری ها تنبل می شوند و انرژی کمتری تولید می نمایند. این سلول های آسیب دیده به مرور دچار آپپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده ی سلولی می شوند.

تیم تحقیاتی دریافت زمانی که سلول های ریه در محیط کشت قرار می گیرند و در این محیط شرایط مذکور به آن ها القا می شود، کمتر دچار آپپتوز می شوند، این موضوع اشاره به نقش محافظتی  ناشی از سلول های بنیادی دارد. در ادامه آن ها میتوکندری های جدیدی را مشاهده نمودند که از سلول های بنیادی منشا گرفته و  به اطراف سلول های آسیب دیده ی مسیر هوایی می روند و عملکرد خود را از سر می گیرند. محققان همچنین این مطالعه را در سطح حیوانی گسترش دادند. در موشی که در معرض گاز اوزون قرار گرفته بود (علائم استرس اکسیداتیوی مشابهی را در ریه بوجود می آورد) مشاهده نمودند قبل از تزریق سلول های بنیادی به دم موش، میتوکندری تنبل می شود و مرگ سلولی افزایش می یابد. محققین در ادامه ی آزمایش، در موش های تحت سل درمانی قرار گرفته، کاهش سلول های بافتی آسیب دیده پس از 24 ساعت را مشاهده نمودند (اثراتی شبیه به کاهش التهاب در ریه) این موضوع به اثرات محافظتی سلول های بنیادی که در سلول های ریه ی انسان مشاهده شده بود اشاره می نماید. در واقع نتایج بدست آمده می تواند بیانگر این موضوع باشد که آسیب های ناشی از دود سیگار و اوزون می تواند در تمام حیوانات توسط استفاده از سلول های بنیادی کاهش یابد. مخصوصا سلول درمانی می تواند در درمان اثرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماری COPD موثر باشد.

بر اساس مطالعات سایر محققین، بیماران مبتلا به آسم اثرات سلولی مشابهی با بیماران COPD نشان می دهند و سلول درمانی می تواند برای هر دو گروه موثر باشد. البته شواهدی برای بی خطر بودن این روش نیز لازم است و همچنین محققان باید بر موانع استفاده از سلول درمانی غلبه نمایند.

براساس نتایج بدست آمده از مطالعات اخیر، محققان خوشبین می باشند که بتوانند در طی 24 ساعت پس از دریافت  سلول های بنیادی در موش عملکرد ریه را بهبود بخشند اما تعداد کمی از سلول های ریه هنوز نمی توانند تاثیرپذیر باشند. در آینده ممکن است توانایی کلون کردن و بررسی مجدد این نواحی که آسیب دیده اند وجود داشته باشد. در حال حاضر شواهدی موجود است که حاکی از ارتباط میان سلول های آسیب دیده و میتوکندری می باشد این شواهد می تواند برای درمان موثر باشد. این موضوع که چگونه  میتوکندری از سلول های بنیادی به سمت سلول های ریه حرکت می کنند هنوز در دست بررسی است تا از این طریق به سلول درمانی کمک شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه