تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 فروردین 1392
احتمال نقش داشتن Junk DNA دربیماری های نورولوژیکی

  احتمال نقش داشتن Junk DNA دربیماری های نورولوژیکی

دانشمندان امریکایی کشف کرده اند که DNA خاصی که اصطلاحا Junk DNA نامیده می شود، نقش مهمی در تکامل مغزبازی می کند و ممکن است در بروز چندین بیماری نورولوژیکی حضور داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ANI؛  محققان غالبا در تلاش برای یافتن نقش پروتئین های کد شده توسط ژن های شناسایی شده در طول ژنوم هستند واغلب DNA تشکیل دهنده ژنوم، هیچ ژنی را تشکیل نمی دهد. این نوع از DNA را Junk DNA نامگذاری کرده اند و در جستجو برای ژن ها، این قسمت کنار گذاشته می شوند.
در مطالعه ای که توسط پژوهشگران امریکایی صورت گرفته است مولکول هایی که long noncoding RNA (lncRNA) نامیده می شوند مورد بررسی قرار گرفته اند .این RNA ها هیچ برنامه ای برای ساخت پروتئین ها حمل نمی کنند به همین علت تا مدت ها تصور می شد در اعمال سلول تاثیرگذار نیستند. این پژوهشگران به الگو های موجود در مسیر های تکاملی ویژه یا پیشرفت بیماری های خاص توجه کرده اند. آن ها در یافته اند که ارتباطی میان یک مجموعه 88 تایی از IncRNA در بیماری هانتینگتون وجود دارد. ارتباط ضعیف تری نیز بین گروه خاصی از این نوع RNA و بیماری آلزایمر، چند بیماری دیگر و انواعی از سرطان ها دیده شده است. دانشمندان  این مولکول ها را در منطقه ای از مغز به نام subventricular zone شناسایی کرده اند. این قسمت از مغز جایی است که نورون ها در پی بیماری هانتینگتون از بین می روند.
در این مطالعه از تکنیک های پیشرفته ای برای توالی یابی و آنالیز DNA و RNA جهت شناسایی قسمت هایی از کروموزوم که تغییرات شیمیایی درآن ها رخ می دهد و نیز شناسایی IncRNA در انواع خاص سلول های یافت شده درون سیستم عصبی مرکزی، استفاده کرده اند.
محققان طی این مطالعه داده های بسیار زیادی را تولید کرده اند  و اقدام به راه اندازی وب سایتی نموده اند تا پژوهشگران دیگر نیزاز این داده ها برای مطالعه نقش IncRNA در تکوین ونیز بیماری ها استفاده کنند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه