تاریخ انتشار: شنبه 31 فروردین 1392
تشخیص و درمان نوین بیماری های قلبی در ایران روبه افزایش است
در گفت و گو با دکتر آرمن کچاریان مطرح شد؛

  تشخیص و درمان نوین بیماری های قلبی در ایران روبه افزایش است

یک عضو هيیت علمي و فوق تخصص قلب کودکان و استاد مركز طبی كودكان ، تشخیص و درمان های نوین بیماری های قلبی را در ایران رو به افزایش می داند.
امتیاز: Article Rating

مرجان آقبلاغی-  دکتر « آرمن کچاریان » فوق تخصص قلب و عروق کودکان معتقد است با کمک و حمایت اساتید ایرانی، جایگاه خوب و مناسبی در درمان اینگونه بیماری‌ها داریم به شکلی که پذیرای بیمارانی از سطح کشورهای منطقه در ایران هستیم. 

در این باره خبرنگار « بنیان » با وی گفت و گویی انجام داده است که در پی می آید.  
 
- آقای دکتر لطفا بفرمایید بیشترین علت ابتلا جنین به بیماری های قلبی در دوران بارداری چیست؟
 
عوامل ارثی و ژنتیکی و محیطی می تواند در ابتلای جنین به بیماری های قلبی سهم شایانی داشته باشد. مثلا اگر پدر و مادری هر دو مبتلا به بیماری های قلبی باشند تا 40 درصد، خطر ابتلا به اینگونه بیماری ها در جنین افزایش می یابد که این همان عوامل ژنتیکی است. اما گاهی اوقات عوامل محیطی مانند مصرف داروهای آرام بخش و اعصاب در حین بارداری توسط مادر و یا ابتلای مادر به بیماری هایی در سه ماهه اول بارداری مانند سرخجه و فنیل کتونوری باعث می شود تا جنین به بیماری های قلبی مبتلا شود.
 
- چگونه می توان بیماری مادرزادی قلبی در دوران جنینی را تشخیص داد؟
 
با اکو کاردیوگرافی جنینی در هفته هجدهم بارداری می توان زود هنگام بیماری مادرزادی قلبی را در جنین تشخیص داد . البته این امکان هم وجود دارد که زودتر از این زمان به روش اکو کاردیو گرافی جنینی وجود بیماری را تشخیص دهیم.
 
- آمار کودکان مبتلا به بیماری های قلبی در دنیا چه قدر است؟
 
8 تا 10 نوزاد در هزار نوزادی که زنده به دنیا می آیند، مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی در سرتاسر دنیا هستند. این در حالی است که بسیاری از جنین ها هم که مبتلا به بیماری های قلبی شدید هستند سقط می شوند که آمار آن ها 25 تا 30 درصد است .
 
- چگونه می توان در لحظه ای که نوزاد متولد می شود متوجه شد که مشکلات قلبی ندارد؟
 
با اندازه گیری اکسیژن خون در لحظه تولد می توان به ابتلای نوزاد به بیماری های قلبی مطمئن شد. البته متاسفانه اقدامات لازم برای غربالگری بیماری های قلبی نوزادان در کشور ما صورت نگرفته و ما امیدواریم هر چه زودتر این امکان فراهم شود.
 
-  چرا برخی بیماری های قلبی کودکان غیر قابل درمان هستند؟
 
غیر قابل درمان بودن برخی از بیماری های قلبی به 2 دلیل است.مراجعه دیر هنگام یا وجود مشکلات شدید داخل قلبی باعث غیر قابل درمان شناخته شدن این بیماریها می‌شود .
 
-  ایران در زمینه درمان بیماری های قلبی در چه مرحله ای قرار دارد؟
 
خوشبختانه اکثر بیماری های قلبی مادرزادی در ایران قابل درمان است . در سال های قبل از پیروزی انقلاب 50 درصد بیماران قلبی برای درمان به خارج از کشوراعزام می شدند اما در حال حاضر هیچ بیماری به سبب وجود نداشتن امکانات جراحی قلب به خارج از کشور نمی رود.
 
- روش های نوین جراحی قلب در ایران در چه مرحله ای است؟
 
روش های جدید هم که پیدا شده روش های مداخله ای است که متخصصان قلب اطفال برای تنگی دریچه ها و بستن سوراخ بین دو دهلیز و دو بطن، باز کردن رگ ها و بستن مجرای باز می توان انجام داد.
 
از دکتر آرمن كچاريان بیشتر بدانیم!
دكتر آرمن كچاريان در سال 1327 در شهر تهران متولد شد. ايشان تحصيلات ابتدايي را در دبستان كوشش ارامنه آغاز و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان كوشش ارامنه به پايان رساند. تحصيلات عالي خود را در سال 1348 در رشته پزشكي دانشكدة پزشكي دانشگاه جندي‌شاپور آغاز كرد و در سال 1355 فارغ‌التحصيل شد. وي در سال 1360 موفق به اخذ درجة تخصصي در رشتة كودكان از دانشكدة پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران گرديد. سپس تحصيلات فوق‌تخصص خود را در رشتة قلب كودكان دانشگاه علوم پزشكي ايران در سال 1363 به پايان رساند. ايشان اكنون به عنوان عضو هيئت علمي و استاد گروه كودكان در بخش قلب كودكان بيمارستان مركز طبي كودكان مشغول به كار مي‌باشند.
سمت های اجرائی (گذشته تاکنون)
1- رياست بخش قلب كودكان 2- عضو هيئت ممتحنه و ارزشيابي رشته قلب كودكان 3- عضو شوراي پژوهش دانشكده پزشكي دانشگاه تهران 4- عضو شوراي مجله فارسي دانشكده پزشكي 5- كارشناس كميسيونهاي مشورتي تخصصي دادگاه‌هاي بدوي و مالي 6- عضو كميسيون ارزشيابي رشته تخصصي قلب كودكان 7- عضو كميته دارويي 8- عضو كميته امتحانات دستياران 9- عضو كميته ارتقاء 10- عضو علمي مجله علمي بيماريهاي قلب و عروق
 
پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه