تاریخ انتشار: شنبه 30 دی 1396
استفاده از تکنولوژی lab-on-a-chip برای کشت بهتر و سه بعدی سلول های توموری

  استفاده از تکنولوژی lab-on-a-chip برای کشت بهتر و سه بعدی سلول های توموری

در تلاش برای هموار کردن مسیر تست داروها در یک محیط واقعی تر، محققین در انستیتو ملی استاندارد و تکنولوژی(NIST)، کشف کرده اند که چگونه کلونی های کوچکی از سلول های توموری را به صورتی مفید در ظروف آزمایشگاهی کشت دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در این مطالعه آن ها از تکنولوژی lab-on-a-chip برای رشد کلونی های سه بعدی  از سلول های سرطان کبدی درون اتاقک های کوچک چیپ استفاده کرده اند. از آن جایی که بسیاری از تومورهای جامد خودشان به صورت سه بعدی رشد می کنند، این اسفروئیدهای سه بعدی نیز بهتر از کشت دو بعدی ماهیت اصلی تومورهای سرطانی را تداعی می کنند.

در حال حاضر از رده های سلولی توموری برای تست ترکیبات ضد سرطانی استفاده می شود و تلاش های صورت گرفته به وسیله محققین نیز همواره در جهت تست این ترکیبات روی کشت های سه بعدی بوده است. از مزیت های تکنولوژی lab-on-a-chip نیز این است که این سیستم ها می توانند بسیاری از ویژگی های تومورها در بدن مانند وجود انواع مختلف سلول ها در تومورها را شبیه سازی کنند. از طرف دیگر معمولا تومورها در محیط شان با طیف مختلفی از سلول های دیگر در برهمکنش هستند و به همین منظور محققین با استفاده از تکنولوژی ریز آرایی(micropatterning) این سلول ها را در فضاهایی مجزا اما مرتبط با یکدیگر کشت دادند. در این چیپ که به صورت یک سیستم میکروفلوئیدیک بود، سلول های سرطان کبدی در یک بخش و سلول های اندوتلیالی دیواره عروق در سمت دیگر کشت داده شدند. این چیپ به خوبی ارتباط بین سلول های کبدی و سلول های اندوتلیالی در فضای سینوزوئید را شبیه سازی  می کند و می توان از آن برای تست داروهای مختلف استفاده کرد. در این چیپ از فیبرونکتین و ماده چسبنده سلول هیبریدی(hCAM) برای بهبود چسبندگی سطحی استفاده شد. سلول های سرطانی کبدی به راحتی به hCAM‌می چسبند و این در حالی است که سلول های اندوتلیالی به فیبرونکتین می چسبند. در واقع این سیستم هم کشتی میکروفلوئیدیک هم ارتباطات سلول-سلول و هم ارتباطات سلول-ماتریکس خارج سلولی را به خوبی شبیه سازی می کند و در نتیجه منجر به بافت توموری سه بعدی می شود که می تواند به بهترین نحو ممکن اثر داروها روی سلول های کبدی به عنوان جایگاه متابولیزه کردن داروها را نشان دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه