تاریخ انتشار: یکشنبه 01 بهمن 1396

  سرطان های ریه در برخی از آفریقایی-آمریکایی ها و اروپایی-آمریکایی ها تفاوت های زیستی دارد

تفاوت در ژن های بیان شده در سرطان های ریه غیر کوچک(NSCLCs) مربوط به برخی آفریقایی-آمریکایی ها و اروپایی-آمریکایی ها نشانمی دهد که تفاوت های نژادی در بیولوژی این سرطان وجود دارد که می تواند شواهد بالینی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، انسان در حال ورود به عصری از پزشکی دقیق(precision medicine) است که در آن تشخیص و تصمیمات درمانی برای هر بیمار سرطانی بر مبنای ارزیابی های مولکولی و شیمیایی دقیق همان فرد صورت می گیرد. بسیاری از مطالعات چالش برانگیزی و انقلابی که در زمینه پزشکی دقیق صورت گرفته است، با کار روی یک جمعیت حداقل از انسان ها یا جوامع مختلف صورت گرفته است و گاها قابل بسط به همه نیستند. به همین دلیل نمی توان از موثر بودن یک درمان روی جمعیت های مختلف مطمئن بود و محققین بسیاری بدنبال یافتن شباهت ها و تفاوت های موجود در این زمینه هستند. مطالعه بیولوژی سرطان ریه در آفریقایی-آمریکایی ها یک گام رو به جلو به سمت این هدف محسوب می شود. دکتر خدیجه میشل و همکارانش در انستیتو سرطان بتسدا در مریلند، بافت طبیعی و NSCLC بدست آمده از 64  افریقایی-آمریکایی و 74 اروپایی-آمریکایی بدست آمده طی جراحی را از نظر بیان ژن و میکرو RNA مورد آنالیز قرار دادند. نتایج نشان داد که بیان 2210 ژن در NSCLCهای بیماران آفریقایی-آمریکایی در مقایسه با بافت طبیعی شان،  بیش از دو برابر افزایش یا کاهش داشته است. این در حالی است که در نمونه های اروپایی-آمریکایی، 2921 ژن از این تفاوت برخوردار بود. بسیاری از ژن ها در هر دو جمعیت بین نمونه های NSCLC و نمونه های طبیعی متفاوت بودند. در این میان 637 ژن به تنهایی در جمعیت آفریقایی-آمریکایی و 1844  ژن در جمعیت اروپایی-آمریکایی به تنهایی بیان شدند. ژن هایی که تنها در نمونه های NSCLC آفریقایی-آمریکایی به تنهایی به صورت افتراقی بیان می شوند بیشتر در بیولوژی سلول های بنیادی و رفتار تهاجمی سلول ها نقش داشتند ولی ژن هایی که به طور افتراقی تنها در اروپایی-آمریکایی ها بیان می شوند، در چرخه سلولی، میتوز و تکثیر نقش دارند.

این مطالعه به خوبی نقص اطلاعاتی موجود در مورد تفاوت های نژادی افراد در زیست شناسی سرطان را به خوبی نشان می دهد و نشان می دهد که تفاوت های ژنی در بین افراد تا چه میزان روی پیشرفت سرطان، پاسخ دهی به درمان و در نهایت بقای بیمار تاثیر گذار است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه