تاریخ انتشار: شنبه 26 اسفند 1396
مدل موشی ناتوانی ذهنی، ژن یادگیری را جداسازی می کند

  مدل موشی ناتوانی ذهنی، ژن یادگیری را جداسازی می کند

موش های نر بالغ فاقد یک ژل مرتبط با ناتوانی ذهنی، در کامل کردن و به خاطر سپردن راهروهای تو در تو(maze) با مشکل مواجه هستند اما در رفتار اجتماعی و تکراری شان خللی ایجاد نمی شود. این مدل جانوری، راه جدیدی را برای مطالعه نقش این ژن در یادگیری و حافظه ارائه می کند و می تواند مدل بسیار مناسبی برای بررسی ناتوانی های ذهنی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، موتاسیون در ژن CRBN منجر به نوعی ناتوانی ذهنی در انسان می شود که با ضریب هوشی پایین مشخص می شود. ناتوانی های ذهنی در قالب اختلالات پیچیده ای مانند اختلالات طیف اوتیسم، سندرم X شکننده و سندرم داون مطالعه شده اند که همین امر درک دقیق اختلالات شناختی را مشکل می سازد.

دکتر آنجالی و همکارانش در انستیتو ویل کورنل؛ ژن CRBN را در موش حذف کردند و نشان دادند که این موش ها در مقایسه با موش های سالم از نظر این ژن، در انتخاب مسیر در راهروهای تو در تو (maze) که برای تست توانایی های یادگیری و حافظه(مربوط به هیپوکامپ مغز) مورد استفاده قرار می گیرد، با مشکل مواجه بودند. تیمار موش ها با ترکیبی که فعالیت یک آنزیم را در هیپوکامپ مهار کند می تواند نقش های مربوط به یادگیری و حافظه را بهبود ببخشد. محققین در موش تغییر یافته هیچ تمایلی برای برهمکنش با موش های دیگر یا رفتارهای تکراری مشاهده نکردند که نشان می دهد این ژن با رفتارهایی که اغلب در صورت ناتوانی های ذهنی(مانند اوتیسم) بروز می کند، رابطه ای ندارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه