تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392
تحقیق در مورد معالجه بیماری ای.ال.اس. به کمک سلولهای بنیادی

  تحقیق در مورد معالجه بیماری ای.ال.اس. به کمک سلولهای بنیادی

ای.ال.اس. یک بیماری سیستم اعصاب است که خودش را در حرکات عضلانی نشان می‌دهد. هنگامی که شخص یک قسمت از بدنش را می‌خواهد به حرکت در آورد ابتدا فرمان حرکت از مغز (لایه موتوری) توسط دستگاه عصبی مرکزی (ستون فقرات) بطرف دستگاه عصبی محیطی (اعصاب مخصوص عضو) حرکت می‌کند.
امتیاز: Article Rating

 

در ای.ال.اس. سیستم اعصاب مرکزی و اعصاب محیطی  روبه نابودی می‌روند. ماهیچه ها هیچ اشکالی ندارند ولی از آنجایی که ارتباط ماهیچه و عصب از بین می‌رود ماهیچه ها شروع به کوچک شدن و از بین رفتن می‌کنند. در موارد پیشرفته بیماری، توانایی گفتاری هم آسیب می‌بیند.
 
بیماری ای.ال.اس. در بین بیماریهای اعصاب، کمتر از پارکینسون و آلزایمر مشاهده می‌شود. در ایالات متحده امریکا سالانه در 5600 نفر بیماری ای.ال.اس. تشخیص داده می‌شود و اکنون تعداد بیماران ای.ال.اس. در امریکا حدود سی هزار نفر است.
 
هر چند که انقباضات ماهیچه (حرکات کوچک و غیرارادی ماهیچه) یکی از علائم ای.ال.اس. است، ولی این ناشی از یک سلول عصبی فوق العاده فعال است که زیاد پیش می‌آید و بدین معنا نیست که این شخص حتما دچار ای.ال.اس. است. علائم دیگری که به این وضعیت اضافه می‌شود شامل مشکل جویدن و یا بلعیدن، گفتاری و ضعف و خشک شدن ماهیچه است.
 
هیچ آزمایش صریحی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. برای تشخیص بیماری بعنوان روشهای جایگزین و مکمل از معاینات فیزیکی، آزمایشات خون، تشخیص ام.آر.آی و مطالعات الکتریکی اعصاب و ماهیچه ها استفاده می‌شود. درمانی برای ای.ال.اس. وجود ندارد.
 
علت بیماری ای.ال.اس. مشخص نیست ولی در پنج تا ده درصد مواقع می‌تواند ارثی باشد. سنی که بیماری ای.ال.اس. خود را نشان میدهد بین چهل تا هفتاد سالگی است. ولی گاها در افراد حدود سن پانزده سالگی هم مشاهده می‌شود که از این بیماری رنج می‌برند.
 
آمار در اروپا نشان دهنده این است که بازیکنان سالم فوتبال شانس بیشتری برای ابتلا به ای.ال.اس. دارند و بنظر می‌رسد که ارتباطی بین این بیماری و فعالیتهای بدنی وجود دارد. صرفنظر از آمار هیچ دلیل دیگری برای اثبات این فرضیه وجود ندارد. استفان هاوکینگ فیزیکدان معروف از این بیماری رنج می‌برد.
 
معالجه بیمارانALS  از طریق سلولهای بنیادی
 
پیوند موفقیت آمیز سلولهای بنیادی در موشها می‌تواند برای بیماران ای.ال.اس. نویدبخش باشد. نتایج مربوط به این تحقیقات در شصت و پنجمین نشست سالانه آکادمی نورولوژی امریکا که در سن دیگو از 16 تا 23 مارس برگزار می‌شود، ارائه خواهند شد.
 
دکتر استفانیا کورتی عضو آکادمی نورولوژی در آمریکا و استاد دانشگاه میلان ایتالیا، می گوید: “در مورد سایر بیماریها، نظیر سرطان و نارسائی های قلبی، پیشرفت های قابل توجهی  از طریق پیوند سلولهای بنیادی حاصل شده است.” وی ادامه می دهد: “ای.ال.اس. که یک بیماری کشنده، پیشرونده و مخرب است،  در حال حاضر غیر قابل درمان است. روش پیوند سلولهای بنیادی برای درمان موثر مبتنی بر سلول برای ای.ال.اس. و دیگر بیماریهای مخرب اعصاب امیدوارکننده است.”
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ALS ایران، در این تحقیق به موشهایی که به نوع حیوانی ای.ال.اس. مبتلا بودند، سلولهای بنیادی عصبی انسانی تزریق می‌شود که این سلولها (IPSCS) از سلولهای بنیادی قلب و نخاع  انسان گرفته شده است. IPSCS سلولهایی کاملا رشد یافته ای نظیر سلولهای پوست هستند که به لحاظ ژنتیکی قابلیت تبدیل دوباره به سلول بنیادی جنینی را دارند. سلولهای عصبی واحد  پایه ای دستگاه عصبی هستند که توسط ای.ال.اس. تخریب شده اند. در موشها بعد از تزریق، سلولهای بنیادی بطرف نخاع حرکت می کنند و تکامل می‌یابند و تکثیر می‌شوند. تحقیق نشان داد که پیوند سلولهای بنیادی عمر موشها را تا بیست روز افزایش داده و کار اعصاب ماهیچه ای را تا پانزده درصد بهبود بخشیده است. دکتر کورت می‌گوید ” مطالعه ما در پیوند سلولهای بنیادی برای تحقیقات بالینی انسان امیدوارکننده می‌باشد.”
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 22 مرداد,1402

زرین

با سلام پدر من از سال 96 در گیر این بیماری شد و ما تقریبا از درمان نا امید بودیم اخیرا با دکتر برومند اشنا شدیم در مشهد بابت سلول درمانی که تا الان بعد از سه بار تزریق پیشرفت بیماری متوقف شده و برای ما مثل معجزه بود گفتم اینجا عنوان کنم شاید راهی برای درمان این بیماری باشه

پنجشنبه, 14 مهر,1401

محمد رفیعی

سلام دو ماه پیش خانمم از بی‌حس شدن ۳ تا از انگشتان دست راست رنج می‌برد با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب( کلينيک تخصصی دکتر بصیری در اصفهان) پس از انجام آزمایشات و تست های مختلف نظر پزشک مبنی بر ALS به ما اعلام شد پس از مصرف یک دوره قرص ریلوزون و انجام فیزیوتراپی، پزشک مجددا همان قرص ریلوزون و آمپول الساوا را تجویز کرده‌اند. که هنوز درمان را شروع نکردیم . همزمان ضمن مراجعه به چها پزشک متخصص دیگر باتفاق همگی نظر پزشک قبلی را تایید کردند سوال اینکه آیا ما هم می‌توانیم از روش سلول‌های بنیادی استفاده کنیم . و کجا و چگونه باید مراجعه کنیم لطفا ما را راهنمایی کنید خوشبختانه طبق نظر پزشکان بیماری از نوع خفیف آن میباشد . از همکاری شما صمیمانه سپاسگزارم.
تلفن ۰۹۱۳۱۷۶۷۷۲۵

چهارشنبه, 04 آبان,1401

پزشک مشاور

محمد رفیعی@:
با سلام
از جمله شرایط پذیرش بیماران این است که بیماران برای ورود به این طرح نباید در شرایط پیشرفته بیماری باشند چون این روش برای شرایط انتهایی بیماری خیلی کار ساز و موثر نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر شرایط افراد برای این تزریق با کلینیک نورولوژی پژوهشگاه رویان با شماره 22339951 تا 53 تماس بگیرید.

ﺳﻪشنبه, 16 شهریور,1400

مقصود

باسلام وعرض ادب مورخ1400/6/16
خواهرم کمی بیش از دوساله که به این بیماری مبتلا شده البته قبل از آن هم کمی درد درقسمت کمر و پا داشت ولی پزشکان نمی تونستند تشخیص بدند
اما الان حدود دوساله که بیمار یALS او مشخص شده است
خیلی به دارو و دکتر های داخل کشور بردیم ولی هیچ فایده ای نداشته
تقریبا کل بدنش درگیر متأسفانه
اگرکسی میتونه دراین زمینه مارو یاری کنه ازش یک دنیا ممنون میشم؟
خدا خیرتون بده انشاالله

شنبه, 20 فروردین,1401

پزشک مشاور

مقصود@:
با سلام
در پژوهشگاه رویان در طرحی جدید با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی آلوژن تهیه شده در بانک زیستی مرکز atmp رویان یک کارآزمایی بالینی را با همکاری شرکت فن آوری بن یاخته‌های رویان و شرکت سل تک فارمدبرای این بیماران انجام داده اند نتایج اولیه هم خوب بوده است به زودی هم طرح بیمار گیری مجدد این بیماری آغاز میشود.

چهارشنبه, 19 خرداد,1400

میثم

سلام.من الان 6ساله این بیماری رو دارم فعلان جونسالم به در بردمبالای100بارغذا اب قرص توگلوم گیرکرده ولی نجات پیدا کردم منم فلج شدم راه نمیرم حتی د ستام هم ازکار افتاده هرچی قرص بود ه خوردم امپول ادراون ژاپنی هم زند فایده نداشت، مریضه سختی هست ولی باید اومید داشته باشید خوب میشید، مرگ دست خداست، به مردن فکر نکنید، آرامشی که تومردن هست توزنده بودن نیست، توکل به خدا داشته باشید ولی من فقط داریذهومیاپاتی هم استفاده میکنم، ویتامین مکترا خوبه من میخورم

یکشنبه, 19 اردیبهشت,1400

علی

باسلام دختر ۱۰ ساله دارم که از روز تولد وازمایشهای پی در پی فهمیدیم که مشکل ای ال اس ۲ داره وچند باری که به پژوهگاه رویان مراجعه کردیم متاسفانه نتیجه نگرفتیم میخواستم بدونم ایا تزریق سلول بنیادی اثری روی بیماری داره وچطور میتونیم این تزریق رو انجام بدیم تشکیل پرونده در پژوهشگاه رویان انجام دادیم وگفتن در صورت نتیجه با شما تماس میگیریم ممنون میشم جواب منو بدید با تشکر

علی@:
با سلام
این روش درمانی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است نه برای درمان وبهبودی نهایی
و مشخص شدن بهبودی بیماران با این روش به دلیل دنبال کردن چند ساله بیماران زمانبر است.

یکشنبه, 22 اسفند,1395

پزشک مشاور

محمود@:
با سلام
در طرحی که در پژوهشگاه رویان در زمینه سلول درمانی در بیماران ALS انجام می شود از سلول های مزانشیمال بافت مغز استخوان بیمار استفادهمی شود آن هم برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نه برای درمان وبهبودی نهایی.

چهارشنبه, 13 بهمن,1395

محمود

با سلام من 54 سال دارم ازبرج 7سال 94 با آزمایشات معلوم شد که ای ال اس دارم وبلافاصله که از درمان ونبود دارو برای درمان نامید شدم به طب سنتی مراجعه کردم .
خواب وخوارکم خوبه حتی کار سبک تاامروز 13/11/95 بعنوان فروشنده درمغازه سوبری مشغولم اما از طرف چب بدن دست ضغیف وبا میلنگم وتا فاصله هزار وکمی بیشتر برای راه رفتن مشکلی ندارم حتی نماز به جماعت وبراحتی ایستاده میخوانم وسیگار رانیز ترک کردم وتنها چیزی که بعنوان دارو مصرف میکنم داروی گیاهی از اعطاری بهاراز آقای دکتر بنیاددر شهرکازرون می باشم وتنها مشکل سخت من عدم توانایی دربستن دکمه ببراهن است انشاالله که خداوند به همه بیماران شفا عنایت فرمایید والبته باوجود سختی دربعضی کارها امیدم از دست نداده و.....

جمعه, 19 فروردین,1401

محمود

سلام. امیدوارم زودتر خوب بشین.
مادر منم به این بیماری دچار شده. و دو نوبت امپول
الساوا تا حالا بهش زدیم.
فقط اشتهاش باز شده ‌‌وغذاشو میخوره. اما داره بیماری
پیشرفت میکنه.
چیکار کنیم. راهنمایی کنید.
لطفا به شماره من زنگ بزنید 09157740117
حتمی زنگ بزنید تا از شما راهنمایی بگیریم.
پیشاپیش ممنونم از همکاری شما دوست عزیز

شنبه, 13 شهریور,1395

محمد

سلام ی دختر شش ساله دارم ک الان دوساله ب این بیماری مبتلاشده بدنش تقریبا کامل فلج شده قدرت تکلمش هم ازدست داده مدتیه ک قدرت جویدن غذا روهم نداره..لطفا اگه راه درمانی هست اطلاع بدید

شنبه, 13 شهریور,1395

محمد

سلام ی دختر شش ساله دارم ک الان دوساله ب این بیماری مبتلاشده بدنش تقریبا کامل فلج شده قدرت تکلمش هم ازدست داده مدتیه ک قدرت جویدن غذا روهم نداره..لطفا اگه راه درمانی هست اطلاع بدید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه